Regio Zuid | Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s

Essing Performance Center B.V. (hierna EPC) is actief op het gebied van de ontwikkeling van software en hardware waarmee een motorvoertuig meer vermogen krijgt of, bij gelijkblijvend vermogen, minder brandstof verbruikt..In de automotive industrie worden recentelijk in motorvoertuigen motoren ingebouwd met een ingebouwde Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling, hierna genoemd: AACU, waardoor de motor minder Energiesector nodig heeft en minder brandstof verbruikt. AACU systemen kunnen in oudere motorvoertuigen achteraf niet ingebouwd worden..EPC is voornemens een systeem (software en hardware) te gaan ontwikkelen waarmee het mogelijk wordt om AACU ook in oudere motorvoertuigen te bewerkstelligen. Hiertoe wil EPC een technisch economisch haalbaarheidsonderzoek gaan uitvoeren..a. Ten behoeve van dit haalbaarheidsonderzoek zal EPC op grond van literatuur-, internet-, markt- en patentonderzoek nagaan welke systemen voor AACU er reeds op de markt zijn..b. Vervolgens zal EPC via eigen technisch onderzoek nagegaan of een technisch geheel nieuw achteraf in te bouwen systeem voor AACU voor oudere motorvoertuigen technisch haalbaar is. Daartoe zullen er specifieke meetapparatuur, sensoren en onderdelen voor een bovenliggend nokkenassysteem voor aansluiting op de cilinderkoppen moeten worden aangeschaft waarmee dan een prototype van een AACU-systeem kan worden gebouwd..c. Bovendien zal EPC zelf software ontwikkelen voor de aansturing van het AACU-systeem..d. Na de bepaling van de technische haalbaarheid van het AACU-systeem zal door EPC de bedrijfseconomische haalbaarheid van het nieuwe systeem worden bepaald. Dit zal gebeuren door de brandstofbesparing per gereden kilometer te vergelijken met de kosten en investeringen die noodzakelijk zijn voor de inbouw van het AACU-systeem in motorvoertuigen..Binnen het haalbaarheidsonderzoek zal EPC dus onderzoeken of en zo ja hoe het mogelijk is om een Achteraf-AACU-systeem te ontwikkelen, dat op zoveel mogelijk motorvoertuigen vanaf emissieklasse Euro 4 geïnstalleerd kan worden en effectief is. Het Achteraf-AACU systeem bestaat nog niet. De bedrijfseconomische calculatie van de economische haalbaarheid is een belangrijk onderdeel van het project..Tevens zal er een economische evaluatie uitgevoerd worden waarbij er een schatting zal worden gemaakt wat de uiteindelijke tijdsinspanning en bijbehorende kosten zullen zijn om de nieuwe Achteraf-AACU hardware en software te ontwikkelen, te testen en uit te rollen in de markt. Daarbij zal tevens een marktmodel en afzet/omzet verwachting voor de nieuwe AACU software en hardware worden opgesteld met daaruit volgend een netto winst en cashflow ten gevolge van de uitvoering van het project..Afzetten van de kosten-inspanningen en investeringen tegen de verwachte markt opbrengsten (dus: prognose van ROI) zal uiteindelijk de grondslag geven voor een go-nogo besluit voor een vervolgproject op dit haalbaarheidsonderzoek..De verwachting is dat een Achteraf-AACU-systeem tot c.a. 20% brandstof zal besparen..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-1107
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Essing Performance Center B.V.