Regio Zuid | Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.

Een wielrenner ervaart tijdens zijn rit onder andere rolweerstand, welke mede wordt bepaald door de bandenspanning. Ook zorgt de juiste bandenspanning voor verbeterde grip op de weg. Afhankelijk van het wegdek, weersomstandigheden en de soort fietsband kiezen wielrenners daarom voor een andere optimale bandenspanning. Hoewel deze behoefte door bijvoorbeeld plotselinge regen of verschil in ondergrond kan verschillen, wordt deze bandenspanning aan het begin van de rit gecontroleerd en afgesteld. Door een verkeerd gekozen bandenspanning hebben menig renners hun overwinning aan hun neus voorbij zien gaan..Het doel van dit project is het onderzoeken van de economische en technische haalbaarheid van het ontwikkelen van een in het fietswiel ingebouwd systeem voor het variëren/reguleren van de bandenspanning gedurende de fietsrit. Dit systeem wordt gekenmerkt als plug&play systeem aangezien de gebruiker deze zelfstandig als add-on op bestaande fietsen en fietswielen dient te kunnen monteren..Er zijn verschillende systemen welke de bandenspanning van een fiets kunnen aanpassen. Echter zijn de deze systemen niet in staat om de spanning ook tijdens de fietsrit te reguleren, enkel bij stilstand. Sinds kort zijn twee systemen in ontwikkeling welke dit wel kunnen. Beide systemen zijn echter relatief zwaar en richten zich enkel op toepassing in de mountainbike sport waar de drukverschillen kleiner zijn..Scope Cycling, expert op het gebied van de ontwikkeling van innovatieve fietsonderdelen, beoogt dit systeem na positieve haalbaarheid en succesvolle ontwikkeling te vermarkten binnen de markt van professioneel fietsers en amateur sportfietsers. De huidige trends in de fietsmarkt laten zien dat consumenten bereid zijn een realistische meerprijs te willen betalen voor goede en bruikbaar toevoegingen aan hun fiets. Voor deze markten heeft het systeem de volgende voordelen:.1. Snelheid en controle: Door tijdens de rit de bandenspanning te kunnen optimaliseren kan zowel tijdswinst worden behaald door het verminderen van de rolweerstand, als meer controle worden behaald tijdens het fietsen over verschillende ondergronden..2. Veiligheid: Door de bandenspanning te optimaliseren kan de remweg worden verkort, waardoor de kans groter is dat fietsers ook op hoge snelheid tijdig kunnen stoppen voor onverwachte obstakels. Ook is dit systeem ontworpen om ‘snakebite’ klapbanden tegen te gaan..Dit product zal worden vermarkt in Europa en Azië door het bestaande netwerk van Scope Cycling. Naast rendement uit de verkoop van het systeem verwacht Scope dat dit systeem ook een boost zal veroorzaken in de verkoop van hun andere producten, doordat zij nog meer dan nu bekend komen te staan als zeer innovatieve marktpartij..Het project zal worden uitgevoerd op locatie van Scope Cycling in Eindhoven. De activiteiten zullen verder Zuid-Nederland ten goede komen, aangezien deze innovatie additionele werkgelegenheid zal creëren bij de ontwikkelbedrijven en lokale productiepartners. Dit project heeft betrekking op de topsector HTSM & ICT onder het thema 4e ‘Embedded Systems’ en sluit aan bij het internationale topcluster Hightech system & Materialen uit de RIS 3....

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-1070
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager KuBus Corporate BV