Regio Zuid | Duurzaam brekingsplatform vrachtwagens

Structureel wordt een volumegroei verwacht van het goederenvervoer, binnenlands en tussen (EU-)landen, door de economische groei en in het bijzonder de groei van e-commerce en de bouwsector. Duurzaamheid en innovatie zijn belangrijke uitdagingen voor de topsector Vervoer en logistiek. De CO2 uitstoot moet fors omlaag terwijl de transportvraag toeneemt. Daarnaast willen (lokale) overheden files verminderen en het vrachtvervoer terugdringen in binnensteden. ..Chaincode gelooft dat de inzet van slimme software een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verduurzamen van de transportsector in de EU. Het uitgangspunt daarbij is bestaande transportbewegingen beter benutten. Chaincode wil daarom een nieuw boekingsplatform ontwikkelen dat de beschikbare vrachtwagencapaciteit in de EU zichtbaar en toegankelijk maakt en vervolgens automatisch (half) lege vrachtwagens slim en duurzaam koppelt aan actuele transportvraag. .Dit nieuwe platform versterkt de marktpositie van ChainCargo in de Vervoer en logistieke sector. Bovendien vermindert het platform (de groei van) gereden transportkilometers en draagt daarmee bij aan het terugdringen van CO2 uitstoot en verminderen van verkeersoverlast...Voor een startup als ChainCode is de ontwikkeling van het beoogde platform een forse investering met een hoog technisch en financieel risico dat niet afgewenteld kan worden. Een haalbaarheidsonderzoek is daarom nodig en de MIT-subidie zou een welkome vermindering van financiële lasten en daarmee ook het financieel risico betekenen..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-1066
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager ChainCode