Regio Zuid | M-DRIVE – innovatieve wisselsteller voor het spoor

Het Nederlandse spoor is druk bezet. Treinen rijden af en aan en helaas komen er veel vertragingen.voor. Er ligt in Nederland zo’n 3.000 kilometer spoorlijn, waarvan 2.061 km geëlektrificeerd is en.931 km enkelsporig. In dit netwerk bevinden zich zo’n 7.000 wissels. De in Nederland meest.toegepaste elektrische wisselsteller is de z.g. NSE-steller. Het zijn complexe mechanismen die het.omleggen en vergrendelen van wisseltongen verzorgen. De oorsprong van deze steller dateert al van.de jaren 50 van de vorige eeuw. De huidige NSE-wisselstellers zijn echter complex van aard door het.gebruik van ondermeer het tandheugelprincipe, blokkering door middel van vergrendelblokken en.sperschijven en een slipkoppeling. Deze mechanische componenten zijn aan slijtage onderhevig en.storingsgevoelig. Dit geldt ook voor de elektrische contacten waarvan de slijtage door vonkerosie.groot is. Daarnaast zijn bestaande wisselstellers ontworpen om wisseltongen op slechts één plaats.(namelijk bij de tongspits) aan te drijven, terwijl het gewenst is om een tweede aandrijfpunt toe te.voegen, zodat de (relatief slappe) wisseltong ook in het midden wordt aangedreven. Dit om te.voorkomen dat wielen van de trein de tong raken en opzij bewegen..KamPa wil nu onderzoeken of het technisch en economisch haalbaar is om hier een oplossing voor te.ontwikkelen. KamPa denkt namelijk aan de ontwikkeling van een technisch nieuwe wisselsteller die.eenvoudiger is en daardoor een hogere betrouwbaarheid heeft dan alle huidige wisselstellers..Omdat ProRail naar een veiliger wisselsysteem wil gaan, nieuwe generatie wissels, liggen hier kansen.voor KamPa om met een nieuw product te komen!.Gedacht wordt aan de ontwikkeling van een innovatieve wisselsteller op basis van een.kruk-drijfstangmechanisme en een hydraulische aandrijving. Op deze wijze tracht KamPa tot een.vereenvoudigde aandrijving te komen met zo min mogelijk glijdende onderdelen die gevoelig zijn.voor slijtage maar ook voor vastvriezen. Doel van dit project is het onderzoeken van de haalbaarheid.van deze beoogde ontwikkeling, waarbij samenwerking met andere MKB-ers wordt beoogd..Dit project sluit aan bij de Topsectoren Vervoer en logistiek en HTSM die binnen de regio Zuid-Nederland ook als.focusgebieden worden aangeduid in de RIS3..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-1056
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager KamPa B.V.