Regio Zuid | Worst 0.5
Lochtman Vlees en Vleeswaren B.V. (hierna: Lochtman), gevestigd in Heerlen, is in 1892 opgericht en is.al ruim 125 jaar een begrip in de ambachtelijke slagerswereld. In de loop der jaren heeft Lochtman zich.gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en verkoop van typische Limburgse vleesspecialiteiten,.vleeswaren en kant & klare gerechten. Lochtman mag zich na al deze jaren een sterk gevestigd merk.noemen in de Nederlandse en Belgische Retail en Horeca. De producten zijn verdeeld over de volgende.hoofdgroepen; kant & klaar, vleeswaren, soepen, sauzen en salades. Het assortiment van Lochtman is.echter voortdurend in beweging en ze ontwikkelt daarom ook met regelmaat nieuwe producten, zoals.tevens binnen dit project...Het doel van dit project is het onderzoeken van de technische en economische haalbaarheid van clean.label “Worst 0.5” producten (knakworst, grilworst en braadworst) op basis van 50% ambachtelijk.kwaliteitsvlees en 50% groenten. De beoogde producten moeten qua uiterlijk en textuur/structuur.vergelijkbaar zijn met zojuist genoemde worstproducten. De producten zullen bestaan uit 50% (varkens).vlees en 50% “witte/onzichtbare” groenten zoals oesterzwamvoetjes, knolselderij, kikkererwt en.bloemkool. Lochtman kiest voor witte groenten omdat het product qua uiterlijk dan een grotere gelijkenis.krijgt met een origineel vleesproduct. Daarnaast kennen deze groenten in mindere mate een zeer.uitgesproken smaak, zoals bij mais, erwt of sojabonen wel het geval is. Lochtman verwacht dat deze.“Worst 0.5” producten de potentie hebben om de “bewuste” consument en bijvoorbeeld de flexitariër.wel te bekoren, waar vegetarische/vleesvervangende producten dat minder of niet doen..Directe klanten zijn Retail en Horeca in Nederland, België en Duitsland. In eerste instantie verwacht.Lochtman dat huidige klanten zoals Aldi, Jan Linders, Plus, Jumbo, Landal, Sligro en Chefs Culinair de.beoogde nieuwe producten zullen afnemen. Een deel van de bestaande klanten heeft reeds haar.interesse en zelfs behoefte uitgesproken over het afnemen van de “Worst 0.5” producten van Lochtman..De indirecte klant is vanzelfsprekend de consument. Deze innovatie richt zich op de “bewuste.consument” en flexitariër die minder vlees wil eten maar geen trek heeft in een vegetarisch gerecht of.vleesvervanger. Deze consument wil graag haar eetpatroon aanpassen, maar niet te drastisch. Daarnaast.worden volwassenen met jonge kinderen als belangrijke doelgroep gezien. Deze “witte/onzichtbare”.groenten worden zodanig in het vlees verwerkt dat het geen associatie meer met groenten heeft voor.kinderen...Dit project zal een positieve impact hebben op het economisch perspectief van Lochtman. Middels deze.beoogde “Worst 0.5” verwacht zij minimaal 15% additionele brutomarge te realiseren ten opzichte van.haar huidige producten. Lochtman verwacht in het eerste jaar na afronding van dit project een afzet van.100.000 kg in Nederland, België en Duitsland. Na vijf jaar resulteert dit in een cumulatieve winst van circa.€ 1.5 miljoen...Het project heeft een duurtijd van 12 maanden en vangt aan op 1 mei 2020. Het project vindt aansluiting.met de Topsector Agri & Food thema 4.2 en met het Topcluster Agrofood en Tuinbouw en.Uitgangsmaterialen.