Regio Zuid | Health-Thing
Patiënten ervaren vaak de behoefte om met medepatiënten hun ervaringen te delen en oplossingen te vinden voor het bevorderen van zowel hun eigen als elkaars gezondheid. De formele zorg- en ondersteuningsstructuren voorzien niet in deze behoefte en zorgverleners geven aan te worstelen met het beperkte beeld die zij van patiënten hebben en wat hen drijft tijdens een zorgtraject. Communicatie en patiënt instructies in de zorg beperken zich over het algemeen tot biomedisch-psychosociale aspecten van ziekte. Voor vragen over de dagelijkse leefomgeving is vaak geen tijd en regelmatig geen expertise beschikbaar - dit type vragen of maatwerk hoort over het algemeen niet tot de competenties van zorgprofessionals. Daarnaast voldoen informele oplossingen, bijvoorbeeld whatsapp-groepen en online ondersteuningsgroepen, niet in termen van schaal/bereik en kwaliteit. Hierdoor kost het patiënten veel tijd en moeite om inzicht te krijgen in de manier waarop zij hun gezondheid kunnen beïnvloeden, vooral in tijden van langdurige ziekte. ..Health-Thing heeft zich als primair doel gesteld patiënten met elkaar te verbinden op een manier zodat men van elkaar kan leren over hoe men het welzijn verbetert tijdens een zorgtraject. Een van de speerpunten is de vrije benadering waarop patiënten hun ervaringen delen. Health-Thing gaat niet voorschrijven wat welzijn betekent maar laat dit geheel over aan de patiënt. Een alternatief voor de vele fora waar men eindeloos zoekt naar de juiste informatie. Doel van dit onderzoek en beoogde vervolgproject is een werkend online platform genaamd Health-Thing te ontwikkelen, een community-gedreven eHealth coach, dat voorkeuren en ervaringen van patiënten combineert om op deze manier gedegen inzichten te verschaffen in de manier waarop zij hun gezondheid kunnen bevorderen. Health-Thing ontsluit de collectieve kennis aan de zijde van de patiënt zonder directe interruptie van professionals. Door de verbinding tussen patiënten en de waarde die zij terugkrijgen voor hun participatie is de engagement groter en zijn ze meer bereid actief hun profiel bij te houden. Zodoende ontstaat er een waardevol beeld waarmee zorgprofessionals beter in staat zijn hun patiënten op een gerichtere manier te begeleiden tijdens hun zorgtraject. ..