Regio Zuid | Bridge Profile Scanner

In 2018 waren er 176 ernstige scheepsongevallen in alleen Nederland. Het gaat dan om ongelukken waarbij doden en zwaargewonden vielen of er sprake was van grote schade. Deskundigen schrijven het toe aan de toenemende drukte en ook Rijkswaterstaat geeft aan dat het aantal geregistreerde ongevallen tussen 2017 en 2018 steeg met maar liefst 19%. ..Sensor Maritime heeft een oplossing genaamd Bridgescout ontwikkeld om het aantal aanvaringen te verminderen. Bridgescout bestaat uit een sensoroplossing die aan boord van tankers, containerschepen, drogeladingschepen en passagiersschepen wordt geplaatst. Door de grote behoefte uit de markt heeft Bridgescout afnemers door heel Europa. Het systeem detecteert of er voldoende doorvaarthoogte gedurende het benaderen van een brug is en informeert de kapitein hierover. Vanaf 500 meter tot een naderend object begint Bridgescout met scannen. Vanaf 300 meter tot een object is Bridgescout in staat om een melding te genereren. Hierdoor heeft de kapitein voldoende tijd om de stuurhut te laten zakken. Hierbij is zij niet afhankelijk van omgevingsfactoren als hoogte van objecten of waterstanden: het systeem maakt hiervan een scan. Bij bijvoorbeeld een hogere waterstand kan zij hierdoor nog steeds een goede meting uitvoeren...Hoewel het systeem een betrouwbare oplossing biedt, kent het tegelijkertijd ook nog enkele tekortkomingen. Zo wordt er tot op heden altijd een veiligheidsmarge van 30 – 50 centimeter gehanteerd vanwege de beperkingen die de sensor kent, houdt het systeem geen rekening met bijvoorbeeld de vorm van de brug en is het systeem niet in staat om rekening te houden met actuele situaties, buiten de waterstand om. Dit laatste kan bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt van een brug zijn, waardoor er stijgers geplaatst zijn die de brughoogte tijdelijk nog verder verlagen...Om de bovenstaande tekortkomingen te mitigeren wil Sensor Maritime daarom de haalbaarheid onderzoeken van de ontwikkeling van een volledig nieuwe module: de Bridge Profile Scanner (hierna: BPS). BPS moet op basis van een nog te ontwikkelen sensoroplossing (bestaande uit hardware, embedded software en cloudsoftware) bruggen in kaart gaan brengen op basis van een 2D-vectoranalyse. Terwijl een schip onder een brug doorvaart, moet de sensor realtime in staat zijn om een goed beeld te krijgen van de brug en eventuele additionele (tijdelijke) hoogte-limiterende objecten. Dit zal vervolgens in een cloudoplossing worden verwerkt, waardoor alle systemen die Bridgescout heeft of op het Cloud platform zijn aangesloten deze informatie ontvangen. Tezamen met Bridgescout wordt een schipper hierdoor nog beter geïnformeerd over de actuele situatie, hoeft men geen veiligheidsmarge meer in te bouwen en kan men ook rekening houden met bijvoorbeeld de vorm van de brug. Een schipper wordt zodoende nog beter in staat gesteld om tijdig te anticiperen op eventuele gevaarlijke situaties...Sensor Maritime wil onderzoeken of het technisch haalbaar is om een BPS-module te ontwikkelen die bij elke meting tot 1 decimeter nauwkeurig is, uitgaande van een snelheid van 8 tot 15 kilometer per uur en enkele duizenden vectorpunten per brug. ..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-1033
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Sensor Maritime