Regio Zuid | Validatie van interpretaties door rijhulpsystemen

De laatste jaren hebben rijhulpsystemen zich in een rap tempo ontwikkeld binnen de automotive industrie. Termen als lane keeping, adaptive cruise control, (truck) platooning en zelfs Tesla’s bekende Autopilot zijn in een korte periode ingeburgerd. Voor een consument die een nieuwe auto zoekt zijn deze termen tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Ook voor tweedehands auto’s en bedrijfsvoertuigen die standaard niet met dit soort systemen worden uitgevoerd zijn er oplossingen beschikbaar. Zogenaamde aftermarket rijhulpsystemen kunnen in bestaande voertuigen worden gebouwd en bieden soortgelijke oplossingen...V-Tron ontwikkelt en levert deze aftermarket rijhulpsystemen. Zij merkt echter ook dat, naar mate er meer en meer wordt toevertrouwd aan deze systemen, de verkeersveiligheid te wensen over laat. Diverse onderzoeken wijzen uit dat rijhulpsystemen niet altijd even betrouwbaar zijn. Dat is ook niet zo gek als men zich bedenkt dat de volledige wegsignalering nog is ingericht op menselijke bestuurders. Interpretatie van ingewikkelde wegsituaties is voor een softwaresysteem daarom zeer lastig. Bovendien zijn veel bestuurders nog niet vertrouwd met het ingrijpen van techniek op basis van sensordata. Veel problemen bij rijhulpsystemen kunnen voorkomen worden door de interpretatie van wegsignalering door die rijhulpsystemen te verbeteren...In dit project wil V-Tron daarom een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren naar het softwarematig valideren van interpretaties door rijhulpsystemen. Als de interpretatie op basis van de waargenomen sensordata in real-time kan worden gevalideerd aan de hand van live informatie over de situatie ter plekke, kan volgens V-Tron de betrouwbaarheid van die interpretatie significant worden vergroot. Dit leidt tot betrouwbaardere adviezen aan de bestuurder en kan op termijn de veiligheid van rijhulpsystemen en zelfs autonoom rijden sterk verbeteren. Op dit moment is er echter alleen statische en/of historische data beschikbaar, die onvoldoende houvast biedt voor betrouwbare validatie...V-Tron onderzoekt in dit project zowel de technische haalbaarheid (is de validatiesoftware in technisch opzicht te realiseren en kan validatie in real-time plaatsvinden?) als de economische haalbaarheid (zijn de potentiële afnemers bereid te betalen voor extra veiligheid en welke juridische aspecten spelen er bij het valideren?) van de softwarematige validatieslag....

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-1023
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager V-Tron