Regio Zuid | Angststoornissen te lijf met E-Health
Angststoornissen en fobieën zijn een groot probleem in de maatschappij en ongeveer 1.1 miljoen Nederlanders lijden aan een angstproblematiek. In veel gevallen is de stap naar therapie groot.Personen met angstproblematiek vinden regelmatig dat ze geen behandeling nodig hebben, mede door de beeldvorming dat behandeling een teken van zwakte of ziekte is. Wanneer een persoon met angstproblematiek behandeld wil worden gaat hij in eerste instantie vaak naar de huisarts, die steeds.meer mensen ontvangt met psychische of sociale problemen. Zij kunnen echter niet veel meer doen dan doorverwijzen naar behandelcentra (bijvoorbeeld GGZ-instellingen of particuliere behandelcentra)...Mind Mansion heeft de ambitie om voor deze problemen een oplossing te ontwikkelen. De toepassing van Virtual Reality (VR) is een ontwikkeling om deze problemen te verminderen. Virtual Reality therapie (ook wel Virtual Reality Exposure Therapy, afgekort VRET, genoemd) is een bewezen en effectief middel om o.a. bij te dragen in de behandeling tegen angststoornissen en fobieën. Op deze manier kunnen cliënten sneller in een veilige manier geconfronteerd worden met hun problemen en.kunnen er langzaam grenzen verlegd worden om het proces te verbeteren. ..Door de nieuwe ontwikkeling met VR is het mogelijk om deze therapieën op afstand in te zetten op een professionele manier. Voor mensen die een drempel ervaren richting professionele behandeling is dit een geschikte tussenstap. Mind Mansion heeft in de huidige situatie een experimentele simulatie ontwikkeld voor claustrofobie, vliegangst, sociale angst en rijangst. In deze experimenten zijn verschillende principes aangetoond die nodig zijn om een oplossing te ontwikkelen voor virtual reality exposure therapie. Zo hebben de experimenten laten zien dat door middel van een dynamische VR-omgeving die de cliënt een gecontroleerde angst confrontatie laat ervaren, helpt met het leren beheersen van angst. Dit wordt gedaan door middel van VR simulaties gecombineerd met biofeedback en gamification...Mind Mansion heeft de ambitie om een locatie-onafhankelijk, real-time en interactief VR-platform voor angststoornissen te ontwikkelen. Alvorens Mind Mansion gaat investeren in de transitie van een equipment- en softwareleverancier naar een E-Health platform dienen bepaalde onderdelen inzichtelijk te worden. In deze haalbaarheidsstudie gaat Mind Mansion daartoe de technische en economische haalbaarheid onderzoeken van verschillende Ehealth principes (in de context van behandeling van angststoornissen) in relatie tot de focuspunten van de Quadruple Aim, een leidend framework in de gezondheidszorg:.- Verbetering van de zorgbeleving van de cliënt;.- Een beter resultaat voor de geestelijke gezondheid van de cliënt;.- De beleving en tevredenheid van de zorgverlener;.- De samenstelling en verlaging van de zorg- en behandelkosten...Dit project wordt hoofdzakelijk gepositioneerd in de internationale topsector Life Sciences & Health - Missie 5C: Thuiszorg en zelfmanagement, en Missie III: Mensen met chronische ziekten doen meer mee. Daarnaast levert het project een bijdrage aan de internationale topsector Hightech Systemen & Materialen. Concreet sluit het project aan op het volgende thema: Health. Als laatst vindt het project aansluiting bij de topsector Creatieve Industrie. Concreet sluit het project aan op het volgende thema:.Value Creation..