Regio Oost | FLEETSYSTEMS 2.0

Nederland moet drastische stappen ondernemen om te verduurzamen, de CO2-uitstoot moet met 49% zijn gedaald in 2030 ten opzichte van 1990. Daarnaast loopt het wegverkeer regelmatig vast met alle gevolgen van dien. Ondanks al genomen maatregelen en meer controles blijft het aantal verkeersongevallen al jaren gelijk. IACT Fleetsystems ziet een groot potentieel en urgente noodzaak in het ontwikkelen van een Cloud Based Fleet Management Systeem in combinatie met een sensorfusionmodel t.b.v. van voertuigtelematica en predictive maintenance. Dit systeem dient weggebruikers, werkgevers en overheden te ondersteunen bij het reduceren van de CO2-uitstoot, voorkomen van onnodig onderhoud, monitoren en reduceren van rijbewegingen, maar ook bijvoorbeeld het vrijgeven van brandstofpompen, toegangscontrole, etc. Bestaande systemen zijn zeer beperkt en hebben maar enkele functionaliteiten, zoals alleen een brandstofregistratiesysteem of alleen toegangscontrolesysteem. IACT ziet kansen, potentie en de urgente noodzaak om een systeem te ontwikkelen die bovenstaande problemen kan verminderen. Hoofdoelstelling Aantonen dat het economisch en technisch haalbaar is om met behulp van een Cloud Based Fleet Management Systeem incl. sensorfusionmodel voertuigen te monitoren en beheren, waardoor de CO2-uitstoot wordt verlaagd, de veiligheid wordt vergroot en het gemak en kostenreductie toeneemt voor voertuigeigenaren. Haalbaarheidsvragen/knelpunten waar men op zoek is naar antwoorden IACT tracht middels dit haalbaarheidstraject met name haar kennis te vergroten op het gebied van de (potentiële)markt, voertuigtelematica en sensorfusion, draadloze communicatie (o.a. 4G, LTE, LoRa), bestaande oplossingen, predictive maintenance. Door haar kennis te vergroten en hierdoor inzicht te creëren in software technische knelpunten maar ook het economisch potentieel, tracht men te kunnen oordelen over het wel of niet starten van een ontwikkeltraject. Specifieke haalbaarheidsvragen zijn: - Welke bestaande losstaande systemen, zoals ritregistratie, brandstofregistratie, toegangscontrole- en beheersystemen, etc. zijn er beschikbaar en wat zijn de voor- en nadelen? - Welke verschillende draadloze communicatie mogelijkheden i.c.m. IoT zijn er om een stabiele Cloud oplossing te kunnen bieden? - Kunnen er koppelingen met ERP pakketten gemaakt worden, welke mogelijkheden zijn er om een Cloud Systeem te koppelen aan bestaande ERP pakketten? - Welke sensoren en actuatoren voor voertuigtelematica zijn er beschikbaar? Wat zijn de voor- en nadelen? - Is er op basis van de geselecteerde hardware, software, etc. een rendabele investering te doen om het product te ontwikkelen? - Welke investeringen zijn naar verwachting benodigd om tot een marktrijp product te komen? - Wat is de verwachte kost- en verkoopprijs van het product? Is het vooraf ingeschatte bedrag realistisch en (zowel technisch en economisch) haalbaar? - Bestaat er op basis van de functionaliteiten van het product en de daaraan gekoppelde kost- en verkoopprijs nog steeds eenzelfde potentiële afzetmarkt? - Wat is de verwachte jaarlijkse omzet op basis van deze potentiële afzetmarkt? - Wat is de verwachte terugverdientijd? Is de vooraf ingeschatte termijn realistisch? - In kaart brengen kansen en risico’s aan de hand van de validatietesten met het eerste prototype: wegen de kansen op tegen de risico’s? is een vervolgproject economisch rendabel? - Wat zijn verder de potentiële samenwerkingspartners? - Wat zijn de potentiële afnemers? - Wat is de potentiële markt (Nederland, Europa en Wereldwijd)?

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-0853
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager IACT FLEETSYSTEMS BV