Regio Oost | STUDIE NAAR NIEUWE TECHNOLOGIE VOOR SERIEMATIG 3D PRINTEN

Fiberneering produceert lichtgewicht producten voor de luchtvaart, automotive en maritime sectoren. Hiervoor heeft Fiberneering een uniek 3D printproces ontwikkeld voor het produceren van vezelversterkte composiet producten. Het is echter gebleken dat dit printproces ook zeer effectief is in het produceren van grote, gedetailleerde, niet vezeleversterkte producten tegen lage kosten. Dit maakt het 3D printproces van Fiberneering heel geschikt voor toepassingen die vaak niet of niet makkelijk met bestaande technieken kunnen worden gemaakt. Dit kunnen technische producten zijn, zoals mallen t.b.v. andere productietechnieken of prototypes. Maar het is ook mogelijk om op een effectieve manier verbruiksmateriaal, promotiemateriaal of andere gebruiksvoorwerpen te produceren waar ineens een vraag naar is. Inmiddels hebben een aantal klanten van Fiberneering gevraagd of het mogelijk is om in grotere series te printen. Hierbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan bepaalde onderdelen van dashboards voor een OEM in de automotive markt, waarbij het printen voordelen brengt in de combinatie van functionaliteiten. Een andere klant maakt promotiematerialen en loopt nu tegen te lange levertijden en hoge matrijskosten aan. Ons 3D printproces zou die weg kunnen nemen. Productieketens zijn globaal zeer sterk met elkaar verweven geraakt, wat erg nuttig is in normale tijden. Echter op het moment dat schakels (tijdelijk) wegvallen ontstaan er direct problemen in de keten, wat momenteel ook sterk aangetoond wordt door het Corona virus. Flexibele, lokale productie om dit op te vangen biedt hier een antwoord op. Een ander groot voordeel van lokale productie is het minimaliseren van de transportbewegingen die nodig zijn. Op dit moment produceerd Fiberneering vooral enkel stuks of relatief kleine series (tot ca. 100 stuks). Fiberneering wil de haalbaarheid onderzoeken om het proces op te schalen en zodanig te automatiseren dat volwaardige serieproductie d.m.v. 3D printen mogelijk is. Hierbij is naast technische haalbaarheid ook de economische haalbaarheid van groot belang: Voor enkelstuks wordt in het algemeen geaccepteerd dat er meer (eenmalige) kosten aan de productie verbonden zitten, bij serieproductie is efficientie en minimaliseren van manuele handelingen cruciaal.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-0803
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager FIBERNEERING TECHNOLOGY DEVELOPMENT B.V.