Regio Oost | HAALBAARHEIDSONDERZ. ONTWIKKELING BAMBOE TRUCK- EN TRAILERVLOER

Huidige vrachtwagen- en trailervloeren leveren in de praktijk dikwijls problemen op. Door de puntbelasting van de pallets inclusief (zware) belading krijgen deze vloeren veel te verduren en raken deze relatief snel beschadigd. Hierbij komt tevens dat veel van de huidige vloeren van hardhout (met name plywood) zijn. Dit hardhout groeit erg langzaam, is zwaar en bovendien is het niet de ideale oplossing aangezien er nog steeds beschadigingen aan de vloeren voorkomen. Derhalve wil aanvrager een alternatieve vloer ontwikkelen en denkt hierbij aan een vloer gemaakt van bamboe. Bamboe groeit, in vergelijking met hardhout erg snel en is bovendien erg hard waardoor aanvrager graag een dergelijke vloer zou willen ontwikkelen. Een bamboe vloer heeft overigens nog meer voordelen: deze is veel lichter dan hardhout en absorbeert het geluid veel beter. Door de gewichtsreductie wordt hierdoor ongeveer 30% aan CO2 bespaard. Binnen dit project wordt door middel van een technische en economisch haalbaarheidsonderzoek, gecombineerd met experimentele ontwikkeling een concreet antwoord gezocht op onder andere de volgende technische en economische haalbaarheidsvragen: - Kan bamboe binnen dit project stevig genoeg zijn en tegelijkertijd flexibiliteit bevatten (doorbuigingscoëfficiënt)? - Hoe wordt schimmelvorming tussen het bamboe en aluminium voorkomen? - Is bamboe geschikt om op grote schaal te gebruiken als materiaal voor de vloeren en is de kostprijs hiervan vergelijkbaar met die van huidige materialen? - Wat is de omvang van de markt en wat is een haalbare marktpropositie?

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-0797
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager TRENTWOOD B.V