Regio Noord | Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van autonome luikenwagens voor de scheepvaart

Een luikenwagen is een hijsapparaat dat aan boord van vrachtschepen wordt gebruikt om pontonluiken in lengterichting van het schip te verplaatsen en te stapelen om het vrachtruim van het schip vrij toegankelijk te maken voor de overslag van lading. De afgelopen tientallen jaren zijn er veel ongevallen gebeurd door het gebruik van een luikenwagen. Een belangrijk gevaaraspect hiervan is dat personen gemakkelijk aangereden of overreden kunnen worden of dat de bemanning hun handen tussen de wielen en wielkasten krijgen doordat er geen enkele vorm van beveiliging op de luikenwagen is gemonteerd. Bovendien kost de besturing van de luikenwagens veel manuren. Het gemiddelde schip beschikt over negen tot twaalf luiken, waarvan het opengooien van een luik, dat gemiddeld tweemaal per dag wordt gedaan, gemiddeld een uur werk kost met drie medewerkers.....Na afloop van het haalbaarheidsonderzoek beoogt ETA Shipping een eerste prototype van een autonome luikenwagen te gaan ontwikkelen. De huidige luikenwagens worden manueel of mechanisch bestuurd door de bemanning, waardoor zij vaak in gevaarlijke situaties terecht komen en veel manuren kwijt zijn aan het openen en sluiten van de luiken. De beoogde innovatie heeft dan ook als doel om zowel de veiligheid van de bemanning als de efficiency van het werk aan boord van schepen te optimaliseren. Er heerst echter nog grote technische en economische onzekerheid over de mogelijkheid om een autonome luikenwagen te ontwikkelen, wat onderzocht zal worden door middel van onderhavig haalbaarheidsonderzoek...

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-0447
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager ÈTA Shipping B.V.