Fysieke muziektool Maestro

De trend in het onderwijs is dat activiteiten als zang en musiceren plaatsmaken voor cognitieve vakken, zoals taal en rekenen. Als gevolg hiervan verlaten muziekdocenten het onderwijs en beschikken docenten over geringe muzikale kennis, doordat er weinig aandacht op de lerarenopleiding is voor dit vak. Echter, muziek is van essentieel belang voor de ontwikkeling van de hersenen van het kind. Muziek heeft een positieve impact op de ontwikkeling van de auditieve hersencentra. Daarnaast ondersteunt zingen en musiceren de ontwikkeling van de sleutelvaardigheid lezen en stimuleert het de emotionele intelligentie. ....Er zijn echter geen middelen waarmee kinderen zelfstandig muziek kunnen leren en oefenen. De oplossing voor dit probleem is de ontwikkeling van een fysieke muziektool ‘Maestro’ gelinkt aan een digitale omgeving een dat voor ieder kind uniek is en een gepersonaliseerd leertraject biedt. Op deze manier kunnen basisschoolleerlingen zelf met de muziektool hun projecten afwerken en zo meer leren over muziek, maar ook over andere vaardigheden zoals samenwerken, luisteren, analyseren en creatief denken. ....De innovatie van de muziektool zit in de combinatie van muziekles en een leerlingvolgsysteem in een fysiek apparaat. Hiervoor is een formule en methodiek nodig die verschillende kennisgebieden combineert. Het creëren van deze formule en deze te verwerken in een technische nieuwe tool kent vele technische en economische risico’s, die we door middel van dit haalbaarheidsproject willen onderzoeken...

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-0239
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Creatieve industrie
Aanvrager Studio Tast B.V.