10x4 X-Light Kipper

Maar liefst 96% van de transportmiddelen en mobiele werktuigen in de bouw en infra rijden op diesel en veroorzaken de meeste stikstofuitstoot op bouwplaatsen. Elektrificatie van zware bouwmachines bevindt zich nog een te pril stadium om op korte termijn impact te behalen. Vanwege specifieke voertuigeisen is Nederland een te kleine markt voor de grote wereldwijde producenten van zwaar bouwmaterieel.....Vrijbloed Transport BV is als familiebedrijf uitgegroeid tot een specialist in geavanceerd zwaar wegtranspoort met ruim 130 vrachtwagens, herkenbaar aan hun typerende groene kleur. Vrijbloed is marktleider in kipperbakken, een zware vrachtwagen die beschikt over een kipperbak met een opening aan de bovenzijde. Een kipperbak wordt ingezet voor het transporten van zwaar, scherp en warm bulkmateriaal zoals asfalt, puin en grind.....Door middel van innovatie, duurzaamheid en veiligheid wil Vrijbloed Transport zich onderscheiden binnen de branche. Om die reden is Vrijbloed continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden om haar eigen materieel te ontwikkelen en te verduurzamen die aansluiten bij de huidige wensen en thema’s in de markt.....Vrijbloed wil actief aan deze thema’s bijdragen door de haalbaarheid te onderzoeken om een zo duurzaam mogelijke 10x4 kipper (populairste kipper met 5 assen, waarvan er 2 zijn aangedreven) te ontwikkelen die op korte termijn (<5 jaar) zoveel mogelijk milieu-impact kan realiseren. Dit een kipper met een 18% hogere ladingscapaciteit voor hetzelfde transport (massief bulkmateriaal zoals grof puik en warm asfalt) met dezelfde inzetbaarheid en zonder concessies te doen in isolatie, levensduur en sterkte van de constructie.....Beoogde innovatie is een lichtgewicht kipperconstructie die de toegestane maximale massa beter benadert door de constructie en het chassis helemaal opnieuw te ontwerpen en het gewicht van de kipperbak aanzienlijk te reduceren door onder andere het toepassen van composiettechnologie, slimmere lichtgewicht constructie in bakvorm, hulpchassis, kiepcilinder en lichtere isolatievormen.....Beoogde resultaten met deze innovatie zijn: 20% hogere ladingscapaciteit, minimaal dezelfde inzetbaarheid, 18% minder uitstoot van CO2 en Stikstof, 18% minder transportbewegingen en een potentie van 25,7 miljoen kg minder CO2 in Nederland.....Binnen 5 jaar willen wij dat de 10x4 X-Light Kipper in Nederland de standaard wordt voor zwaar bouwmaterieel en mogelijk op latere termijn uitrol in Noord-West Europa...

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-0177
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Vrijbloed Transport B.V.