Targeted marketing & analytics voor de particuliere woningsector

De markt voor particuliere koop- en huurwoningen staat onder druk; er is veel vraag en weinig aanbod. Ondanks digitalisering en krapte aan de aanbodkant, blijkt dat bij oplevering van grote complexen van woningen tot 25% van het aanbod pas na enkele maanden een geschikte kandidaat heeft gevonden. Dit is vreemd, aangezien er meer dan genoeg vraag naar woningen is. Realmark denkt dat een belangrijke oorzaak voor dit probleem schuilt in een onvoldoende verfijnde marketingstrategie; ontwikkelaars van woningcomplexen hebben vaak een specifieke doelgroep in gedachten zoals studenten, starters, young professionals of expats, maar besteden in hun marketingcampagne nauwelijks aandacht aan het verfijnen van de marketing spend voor deze doelgroep. Reden daarvoor is enerzijds dat er geen goed beeld is van de digitale presence van de doelgroep en anderzijds dat betrouwbare tracking over de verschillende kanalen heen niet beschikbaar is.....Realmark wil in dit project de haalbaarheid onderzoeken van targeted marketing & analytics voor de particuliere woonsector. Beoogd wordt om op basis van de eigen dataset van 25.000 transacties een technologie te ontwikkelen die aanbevelingen kan doen over de verdeling van het budget van een marketingcampagne voor grote vastgoedprojecten over verschillende digitale kanalen, opdat de beschikbare woningen zo goed mogelijk aan de beoogde doelgroep aangeboden kunnen worden. De verwachte resultaten worden weergeven in een dashboard waarbij de gebruiker op basis van parameters verschillende scenario’s kan simuleren.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-0115
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Realmark