Find the fair stuff with Fairify

De aanschaf van spullen heeft de grootste milieu-impact per Nederlander per jaar. Meer dan luchtvaart, meer dan vleesconsumptie. De missie van Fairify is om deze milieu-impact te verminderen door duurzame alternatieven aan te bieden via onze online-aanwezigheid. Met Fairify informeren we de consument over de impact van de vervuilende producten en informeren en leiden we de klant naar de duurzame varianten.....Dit doen we met onze browserextensie. Dit online hulpmiddel maakt gebruik van negatief labelen om consumenten bewust te maken van hun shopgedrag. De extensie is met twee klikken gratis te installeren in de browser en daarna je gids voor duurzaam consumeren. Wanneer de gebruiker aan het browsen is maakt Fairify contact met de database waarin merken en producten geclassificeerd zijn. Zodra Fairify lage duurzaamheidsratings signaleert geeft de extensie een seintje en krijgt de gebruiker de optie om met een klik te kijken naar duurzame alternatieven.....Er is hedendaags geen manier voor consumenten om te weten of een merk duurzaam is. Dit kan alleen worden uitgevonden in een ingewikkeld web van lijsten op internet en keurmerken, ook ‘greenwashing’ komt veel voor. Op Google wordt bijvoorbeeld bepaald wat er bovenaan komt bij een zoekopdracht. Fairify wil met zijn journalistieke, objectieve achtergrond mensen helpen hun ‘filterbubbel’ te verlaten. Naast consumenten kunnen bedrijven ook vruchten plukken van Fairify, doordat Fairify deze bedrijven een platform geeft om bekend te worden waar de grote marketingbudgetten van bedrijven niet zomaar toegang toe hebben.....In dit haalbaarheidsonderzoek zal eerst worden gekeken naar bestaande technologieën en oplossingen. Met name zal er onderzoek worden gedaan naar de vorm van data-verzameling en het opstellen van een database die alle mogelijke informatie over een product bevat. Nu moet alle informatie over een merk of product handmatig in Fairify worden ingevoerd, dit kan geautomatiseerd worden met AI. Er zal worden onderzocht wat realistische stappen zijn waarmee de AI kan worden opgeschaald van een beginmodel dat enkel merken vergelijkt tot een model dat exact herkent welke product het mee te maken heeft en ook producten kan aanbevelen die identiek zijn (Image-Recognition, scraping van webpagina’s). Ook zal er een berekening moeten worden gemaakt om te weten te komen wat de benodigde servercapaciteit moet zijn per stap.....Ook zal er onderzoek worden gedaan naar het toepassen van Blockchain om de duurzaamheid te waarborgen. Blockchain werd getest door bijvoorbeeld Tony Chocolonely, maar bleek toen nog niet toereikend genoeg te zijn voor hun specifieke use case. Maar er zijn ook recente voorbeelden bekend waar de blockchain wel heeft geleid tot doorbraken.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-0101
Rijksbijdrage € 19.200,00
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Aanvrager Fairify B.V.