CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning Analytics

CodeSkillz heeft eerder al een structurele lesmethode geïntroduceerd die aansluit bij de 21e-eeuwse vaardigheden en die goed past binnen het huidige en toekomstig curriculum dat nu wordt gevormd door o.a. het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Onderwerpen worden via een vaste structuur geïntroduceerd waardoor Computational Thinking, Mediawijsheid, Digitale Basisvaardigheden, alsook informatievaardigheden, tezamen Digitale Geletterdheid (en 21st century skills) naar iedereen in het voortgezet onderwijs worden gebracht.....In tegenstelling tot andere lesprogramma’s wordt de nadruk gelegd op éérst theoretische concepten goed onder de knie krijgen door middel van klassikale uitleg, en dán groeien tot echte makers in een online omgeving. Bij Computational Thinking worden daartoe de beginselen van programmeren aangeleerd en ICT-onderwerpen besproken. Mediawijsheid focust op vraagstukken die te maken hebben met digitaal burgerschap. Wat deel ik wel of niet online? Hoe herken ik nepnieuws? Is deze bron betrouwbaar? De leerlingen krijgen eerst een goed fundament aan basiskennis en gaan dan over naar de rol van een maker. Zo gaan leerlingen bijvoorbeeld eigen code schrijven, zelf een poster maken in Microsoft Word, of nepnieuws schrijven. Achterliggende gedachte is dat leerlingen veel beter in staat zijn kennis toe te passen wanneer ze snappen waarom ze iets doen. In de essentie misschien heel logisch, toch starten leerlingen nog vaak met een leeg vel voor hun neus en daarmee mist een opbouw.....In deze haalbaarheidsstudie willen wij een design bepalen, functionaliteit bepalen en een prototype creëren voor een dynamisch docentendashboard om zo de haalbaarheid te testen van een volledig dashboard dat kan worden ingezet op verschillende scholen. In dit dashboard moet de docent m.b.v. data analytics gemakkelijk de voortgang kunnen zien van zijn/haar klas(sen) en individuele leerlingen. Deze leerlingen maken hun werk in ons online leerlingenportaal in een blended learning omgeving. Kunstmatige intelligentie gecombineerd met de huidige kennis van learning analytics kunnen automatisch een overzicht kunnen genereren. Dit overzicht moet worden gegenereerd met behulp van data-analyse op het gemaakte werk van de leerlingen.....Inzicht in leerlingen hun voortgang is een essentieel onderdeel in de innovatie van leermiddelen. Het onderwijs focust zich steeds meer op formatief leren, leerlingen niet aan het einde beoordelen met een cijfer of (on)voldoende, maar juist het monitoren van de voortgang tijdens het leerproces. Docenten faciliteren dat leerlingen continu stappen maken en ze plegen interventies wanneer de groei in kennis afneemt. Dit kan onder andere doordat de stof te uitdagend, of juist te simpel is waardoor de leerling vastloopt met leren. Digitale leermiddelen en de juiste monitoring (d.m.v. learning analytics) maakt formatief leren mogelijk. De volgende stap hierna is adaptief lesmateriaal waarin het digitale werkboek opdrachten selecteert op basis van de eerdere prestaties van de leerling.....Met deze haalbaarheidsstudie willen we de verwachte technische en economische aspecten van het gehele R&D-project in kaart brengen om zo een betere afweging te maken of het haalbaar is. Dit leidt ook tot een betere inschatting van de benodigde investering. Daarnaast, door het bouwen van een prototype kunnen we deze testen in daadwerkelijke lessen, zogenoemde leerlabs. Hierdoor kunnen wij ook de mogelijke uitwerking van dit project valideren bij de markt. CodeSkillz gelooft in co-creatie met docenten met het doel om onze producten en diensten perfect af te stemmen op de vraag van het onderwijs. Het bouwen van een prototype is daarom belangrijk als eerste iteratie in dit hele co-creatie proces om de visie van het product te sturen...

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2020-0024
Rijksbijdrage € 15.936,00
Locatie Nederland
Jaar 2020
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Creatieve industrie
Aanvrager CodeSkillz B.V.