Regio Zuid-Holland | Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Met de toegenomen druk op de Vervoer en logistieke keten worden de schepen tot hun maximale capaciteit afgeladen. Hierdoor is er geen marge meer over voor onvoorziene omstandigheden. Het aantal incidenten waarbij containers overboord slaan is dan ook navenant toegenomen. Onder specifieke condities op zee, afhankelijk van de scheepslengte, -snelheid, beladingscondities, zeegolflengte, -richting en -amplitude, kan een containerschip parametrisch gaan slingeren waarbij extreme slingerhoeken optreden. Dit fenomeen resulteert maar al te vaak in containers die overboord slaan. In november 2020 tot maart 2021 waren dit er wereldwijd meer dan 4.000!..Next Ocean en Aktis Hydraulics beogen in dit R&D-samenwerkingsproject een smart ship-rolling motion warning system te ontwikkelen dat aan de hand van een fusing algoritme op basis van de verwerking van verschillende datastromen kan voorspellen wanneer door specifieke zeeomstandigheden er een risico op parametrisch slingeren bestaat en dat advies kan geven aan de kapitein hoe dit risico gemitigeerd kan worden. Deze ontwikkeling kan de Zuid-Hollandse maritieme industrie bijstaan en onderstrepen dat zij een voortrekkersrol heeft in de wereld als het gaat om innovaties in de maritieme sector ten behoeve van het informeren en adviseren omtrent gevaarlijke scheepssituaties. Ook de Vervoer en logistieke sector in Zuid-Holland zal meerwaarde uit dit project halen doordat de kosten voor containervervoer zullen dalen doordat minder containers verloren gaan.. .Het te ontwikkeling systeem is volledig nieuw daar het met behulp van accurate real-time metingen een zeer nauwkeurige operationele waarschuwing zal geven op die omstandigheden waarbij parametrisch slingeren kan optreden om zo het risico op het beschadigen en overboord slaan van containers sterk te reduceren.