Regio Zuid-Holland | Gamification op de TrueBike
Het is essentieel om de bevolking in hun dagelijkse leven meer te laten bewegen. De grootste kans op succes is als het bewegen onderdeel te maken is van de dingen die men toch al graag doet...In deze haalbaarheidsstudie wordt onderzocht of het mogelijk is om de populariteit van het spelen op spelcomputers te combineren met fietsen. Het idee is om zo een veel breder publiek te interesseren en blijvend aan het bewegen te krijgen. Vele partijen in de gamemarkt lukt het namelijk al jaren om jongeren en volwassenen uren achter elkaar hetzelfde spel te laten spelen. Het idee hierbij is dat de aspecten die bestaande spellen aantrekkelijk maken, ondersteund worden door fysieke inspanning. Kinderen en volwassenen vinden spellen leuk omdat ze berusten op het concept dat puzzels opgelost moeten worden die steeds complexer worden en waarbij behendigheid en oefening steeds belangrijker worden. Hierbij worden meestal levels gebruikt waarbij de middelen in opeenvolgende levels kleiner worden (bv. minder tijd, minder munitie) en de puzzels moeilijker (bv. meer vijanden, betere tegenstanders, lastigere routes). Het idee is nu dat de spelers door het leveren van fysieke inspanning meer kans hebben om de volgende level te halen door dat ze meer middelen krijgen (bv. snelheid, munitie, bedenktijd) indien ze harder sporten...Met deze haalbaarheidsstudie gaan wij onderzoeken of mensen het integreren van games in de TrueBike als toegevoegde waarde zien. Ook zal er gekeken op welke wijze deze integratie tot stand moet komen en of deze ertoe zal leiden dat mensen langer/harder sporten. Initieel zullen relatief simpele spellen (voor jonge kinderen ook educatieve spellen) worden gebruikt om het principe aan te tonen en testen uit te voeren. In het vervolgtraject zal contact worden gelegd met studios die geavanceerdere spellen produceren om te kijken of we een link tussen die spellen en de TrueBike kunnen ontwikkelen en of deze spellen via de TrueBike aangeboden kunnen worden.