Regio Zuid-Holland | Circulaire Bruggen
Nederland staat voor de opgave haar infrastructuur te verduurzamen. TNO becijfert dat in het komende decennia bij circa 40.000 bruggen groot onderhoud of vernieuwing nodig is (bron: TNO). Met name de provincie Zuid-Holland heeft veel kanalen en vijvers waarvoor vervanging of nieuwbouw van fiets- en voetgangersbruggen nodig is. ..We hebben een concept ontwikkelt voor het construeren van circulaire, modulaire bruggen van gerecycled materiaal. Wat we hiermee willen bereiken is het omzetten van afvalstromen naar modulaire bouwblokken om daarmee circulaire bruggen te bouwen...Instanties leasen de modulaire blokken waarmee de brug geconstrueerd wordt. Aan het eind van de lease worden de blokken opgehaald om ze weer toe te passen in een volgende brug. Op deze manier wordt sloop afval gereduceerd en worden circulaire bruggen gerealiseerd. ..Een haalbaarheidsstudie voor de business case zal uitwijzen of het concept rendabel kan zijn. Het haalbaarheidsonderzoek bestaat uit verschillende sessies (met stakeholders), deskresearch en interviews, waarin de business case haalbaarheid wordt onderzocht. ..We kijken naar de materialen gerecycled keramiek, gerecycled glas en herwonnen cement. Met de blokken wordt de brug gemaakt middels de techniek van het droogstapelen (dry assembly). Hierbij wordt geen lijm of cement gebruikt; de speciale vorm van de blokken en de boogwerking in de constructie maakt dit mogelijk. Droog gestapelde constructies zijn geschikt om herhaaldelijk te assembleren en de-assembleren. De blokken kunnen zo circulair toegepast worden. Een technische haalbaarheidsstudie zal uitwijzen of dit concept veilig is...Het project sluit aan op KIA Energiesector & Duurzaamheid (• een CO2-vrije gebouwde omgeving in 2050; • netto klimaatneutrale grondstoffen en processen en ten minste 80% circulariteit in de industrie in 2050;) én bij KIA Sleutel Technologieën (Industry 4.0 for the Built Environment - Advanced & circular materials for the Built Environment (bouw & infra))