Regio Zuid-Holland | Primio
Er is een tekort aan (geschoold) zorgpersoneel en dat probleem wordt, mede door Corona, alleen maar groter. Daarom moeten er meer mensen om- en bijgeschoold worden om in de zorg te kunnen werken en aan te blijven sluiten bij skills van de toekomst. Scholing gaat dus een nog grotere rol spelen om zorgmedewerkers voor te bereiden op de toekomst...De manier waarom scholing en training worden aangeboden is niet effectief en efficiënt. Het kost veel tijd en tegelijkertijd haalt het de mensen van de werkvloer. Dit levert dubbele kosten op en draagt niet bij aan de autonomie van de zorgmedewerker. Er is ruim voldoende aanbod in diverse vormen van scholing, training en e-learnings. Alle richtlijnen zijn vastgelegd in protocollen en werkinstructies. Er zijn leer- en kennissystemen die deze kennis en content beschikbaar maken voor medewerkers, maar de systemen houden geen rekening met de realiteit en de praktijk van de zorgprofessional en zijn vaak vooral gericht op het faciliteren van het formele en verplichte leren...Wat mist in het huidige zorg-leer-ecosysteem is een oplossing waar de zorgverlener centraal staat. Waarmee de content voor haar relevant wordt gemaakt, voor haar situatie. Zodat het bevoegd en bekwaam worden integraal onderdeel wordt van het werken, zorg verlenen en leren. Dit vergroot het zelfvertrouwen van de zorgmedewerker, vergroot de kwaliteit van zorg en reduceert kosten in het zorgproces...In deze haalbaarheidsstudie richten wij ons op het relevant en praktisch maken van de training voor de zorgmedewerkers. De aanpak die we hiervoor onderzoeken is de koppeling van korte leermodules aan bestaande datasystemen zoals het Elektronisch Patiënten Dossier. Daarin ligt data besloten die kan bijdragen aan het relevanter maken van de leercontent en ervaring voor medewerkers. ..In deze studie onderzoeken we zowel de gebruikersbehoeften, de technische mogelijkheden van data koppelingen tussen bestaande systemen en de economische kansen voor deze innovatie.