Regio Zuid | Universeel Modulair Accu-systeem

Nederland heeft als doelstelling dat in 2030 alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen elektrisch zijn. Op deze wijze wil Nederland de CO2 uitstoot verminderen en de klimaatdoelen in het Klimaatakkoord gaan halen. Echter is er naast de markt van elektrische personenauto’s een markt voor bedrijfsmachines waar door middel van elektrificatie veel winst te behalen valt met betrekking tot de vermindering in CO2 uitstoot, NOx-uitstoot en de uitstoot van fijnstof. De elektrificatie van bedrijfsmachines sluit ook aan bij de visie voor 2030 van Rijkswaterstaat over de binnenstedelijke infraprojecten. Het grote verschil tussen deze bedrijfsmachines en personenauto’s is dat bedrijfsmachines voor veel langere tijd gedurende de dag operationeel moeten blijven. De accu van elektrisch aangedreven bedrijfsmachines kan niet worden opgeladen gedurende de dag, maar enkel tijdens non-actieve uren. Deze non-actieve uren vinden grotendeels in de avonden en nachten plaats. Het merendeel van de bedrijfsmachines blijven op het werkterrein staan en worden tijdens deze uren niet verplaatst. Ze zijn hierbij dus afhankelijk van de op de bouwplaats aanwezige laadpunten met verschillende capaciteiten / aansluitingen. De accupakketten voor bedrijfsmachines hebben vanwege de benodigde capaciteit een zodanige grote omvang dat het een technische uitdaging is deze in de machine te integreren. Er zijn nog geen accusystemen ontwikkeld met deze functionaliteiten, uitwisselbaarheid en combinatiemogelijkheden zodat bedrijfsmachines kunnen worden voorzien van stroom voor de aandrijving. ..Daarom wordt er een compleet nieuw modulair accusysteem met geïntegreerde laadvoorzieningen / aansluitmogelijkheden, koeling/verwarming en controle unit ontwikkeld dat voldoende Energiesector kan leveren tijdens werktijden en eenvoudig kan worden opgeladen na werktijden zonder de bedrijfsmachines over lange afstanden te moeten verplaatsen. De modulariteit en toepasbaarheid van dit systeem is uniek. Het accusysteem is volledig los te koppelen van de bedrijfsmachine en vervolgens te wisselen met een geladen accusysteem waardoor alle bedrijfsmachines volledig operationeel blijven gedurende de gehele werkdag. Het is ook universeel toepasbaar op verschillende bedrijfsmachines en oplaadbaar op diverse locaties. ..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2021-0880
Rijksbijdrage € 342.300,00
Locatie Nederland
Jaar 2021
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Matt Nielen Constructies b.v.