Regio Zuid | Professionaliseren lokaal inkopen voor de supermarkt
Lokaal en vers voedsel van boeren en ambachtslieden staat weer op de kaart en vindt zijn weg via de horeca, speciaalzaken, boerderijwinkels, en supermarkten. Dit is echter zeer beperkt. Het stimuleren van korte ketens is een uitdrukkelijk beleidsdoel van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en diverse provincies waaronder de zuidelijke provincies. De erkenning van waarde van voedsel en het versterken van de relatie tussen boer en burger is één van de speerpuntonderwerpen. De Minister van LNV heeft daarbij aangegeven dat het van het grootste belang is om in gesprek te raken met de supermarkten over een bredere introductie in de schappen van lokale producten. Supermarkten hebben in beginsel belangstelling voor opname van lokale producten, maar kunnen op het hoofdkantoor niet inkopen bij kleine leveranciers die op filiaalniveau leveren. Dit komt door de hoge inkoopeisen op het gebied van kwaliteit en ketenborging, artikeldata & systemen en door de fijnmazigheid van lokale leveranciers. Kortom, lokale leveranciers zijn niet professioneel genoeg én het zijn er simpelweg te veel. Men laat het nu aan lokale supermarkteigenaren -franchisenemers- over om die producten in hun zeer beperkte vrije ruimte (vaak maximaal 5% van de artikelen) in te kopen. Die stuiten daarbij op grote problemen. Voor hen speelt dat inkoop van deze producten onevenredig veel tijd en moeite kost omdat ze geen gebruik kunnen maken van de professionele services van het hoofdkantoor. Begeleiding van kleine leveranciers, het supermarkt-klaar maken van de artikelen op het gebied van artikeldata, verpakking en etikettering zijn zeer tijdrovend. Dit geldt ook voor de dagelijkse operationele taken van medewerkers zoals het bestellen, het inslaan van goederen en registreren van emballage en het financiële proces van controleren van pakbonnen met facturen en juistheid van prijzen. Dit maakt dat er feitelijk geen marge zit op deze producten. Dit alles resulteert in de situatie dat het momenteel niet mogelijk is lokale korte keten producten grootschalig in de schappen van de supermarkten te krijgen. Daaraan gerelateerde positieve maatschappelijke effecten zoals een betere prijs en positie voor de landbouwer (landbouwer bepaalt prijs, productiewijze en aanbod), versterking van milieuvriendelijke of biologische teelt (vaak gaat het over dit soort producten, hoger inkomen voor land- of tuinbouwer, een lagere milieubelasting (minder vervoer, transport, opslag…) en het behoud van ambachtelijke speciaalzaken in de dorpen zijn nu niet realiseerbaar. Als oplossing ontwikkelen Quista Solutions en Jumbo de Bresser in dit R&D project een service-framework en een softwareplatform, waarmee het mogelijk zal worden de inkoop van lokale producten door supermarkten professioneel te faciliteren en te standaardiseren. Het service-framework wordt in primair ontwikkeld voor franchise supermarkten, omdat zij de meeste vrijheid hebben om lokaal in te kopen. Daarmee levert dit project een herhaalbaar, schaalbaar pakket aan standaard diensten op, inclusief software, dat goed werkt voor franchisenemers en dat later kan worden uitgebreid naar de hoofdkantoren zodat op termijn ook hoofdkantoor gestuurde filialen gefaciliteerd kunnen worden in hun lokale inkoop. Het service- framework bestaat uit overkoepelende raamcontracten, eenvoudige standaardcontracten, systeem voor vastlegging kwaliteit & ketenborging, inkooptool via softwareplatform en geautomatiseerd financieel en administratief proces. Beoogd wordt een showcase waarmee Jumbo de Bresser een voortrekkersrol vervult op het gebied van het professionaliseren van lokale inkoop voor supermarkten. Hiermee kan deze franchisenemer aan zowel andere franchiseondernemers als het hoofdkantoor aantonen dat lokale producten een volwaardig onderdeel kunnen zijn van het assortimentsbeleid waarbij aan alle eisen op het gebied van kwaliteit en ketenborging kan worden voldaan. Quista Solutions zal na voltooiing van dit project binnen 3 jaar kunnen groeien naar een omzet van ± €2,4 miljoen per jaar. Voor Jumbo de Bresser levert dit project een direct economisch voordeel op tussen de €21.000,- en €42.000,- besparing per jaar, die rechtstreeks ten goede komt aan het rendement op lokaal assortiment. Voor Quista Solutions is dit project essentieel voor de validatie van de beoogde dienstverlening en inkooptool en een belangrijke eerste stap in de ambitie om de standaard te worden in het faciliteren van lokale inkoop voor de Nederlandse en Europese foodretail. Voor de lokale leveranciers in Zuid-Nederland maakt deze oplossing een omzet groei mogelijk van €0,325 miljard naar €1 miljard per jaar. ..