Regio Zuid | Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

In dit project wil aanvrager de technische en economische haalbaarheid van een hybride, compacte buitenboordmotor onderzoeken. Het doel is om de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de product- en marktkansen en technische en financiële risico’s in kaart te brengen..In 2020 is heel Nederland massaal het water opgegaan. Door COVID-19 is de verkoop van plezierboten in een stroomversnelling gekomen en zijn er 7 keer zoveel rubber- en opblaasboten verkocht ten opzichte van 2019. Dit brengt alleen maatschappelijke problematiek met zich mee, want deze boten gebruiken nog steeds diesel- en benzinemotoren. Welke milieuvervuilend, inefficiënt in het gebruik van fossiele brandstof zijn, CO2 en fijnstof uitstoten en veel geluidhinder veroorzaken. Het recent op de markt gebrachte alternatief, de elektrische buitenboordmotor, is helaas duur, schaars en het elektrisch vermogen is een zodanige beperkende factor in de reikwijdte dat gebruikers van (plezier)vaartuigen niet kunnen overstappen op de milieuvriendelijke keuze. Dit project van [Aanvrager/Partner] draait om de ontwikkeling van een milieubewuste buitenboordmotor met range extender voor de pleziervaart in de maritieme markt dat deze problemen wegneemt. Hiermee wordt de plotselinge marktvraag naar pleziervaartuigen beantwoord met een bijdrage aan het pad naar een klimaatneutraal Energiesector- en grondstoffensysteem en circulaire economie in 2050. .Het project draagt bij aan KIA 1. Energiesector en Duurzaamheid, doelen C (Klimaatneutrale industrie met hergebruik van grondstoffen en producten) en D (Emissieloze mobiliteit v

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2021-0802
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2021
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager Aanvrager geen rechtspersoon