Regio Zuid | Remote Detonator Installer RDI

Het in Heesch (Noord Brabant) gevestigde bedrijf Core|Vision B.V. (hierna te noemen CV) is een design huis voor de ontwikkeling en implementatie van oplossingen op het gebied van (embedded) systemen. Deze oplossingen kunnen bestaan uit klant specifieke elektronica, embedded software, in huis te ontwikkelen hardware, standaardproducten of een mix hiervan. CV levert diensten in de vorm van design en productieondersteuning. Dit kan variëren van strategische ontwikkelpartner voor een dag tot on-site consultancy voor langere tijd. CV is actief in verschillende branches en ontwikkelt daarnaast eigen concepten en producten, waarvan de verwachting is dat zij aan een marktbehoefte voldoen. .CV ziet – mede naar aanleiding van vragen van binnen- en buitenlandse klanten uit de railsector - kansen voor het ontwikkelen van een nieuw onderdeel ten behoeve van de veiligheid van baanwerkers in het spoor. Het device – de Remote Detonator Installer (RDI) - moet aan specifieke normen en eisen voldoen, waarvan de belangrijkste zijn dat het device moet bijdragen aan de veiligheid op het spoor door een voldoende krachtig signaal aan de machinist van een voorbijrijdende trein te geven en dat het apparaat op afstand te bedienen en uitleesbaar moet zijn. De RDI is primair bedoeld om de veiligheid van baanwerkers in het spoor te vergroten en geeft daartoe door middel van detonatie van een kleine springlading een signaal af aan een passerende trein, waarmee de machinist gewaarschuwd wordt dat er in het spoor gewerkt wordt. Het device vormt als eerste waarschuwingspunt samen met onder andere kortsluitlansen een dubbele beveiliging voor de baanwerkers..De ontwikkelingsdoelstelling van de innovatieve RDI, waarop het project betrekking heeft, is gericht op het beantwoorden van de vragen die er zijn en het maken van verschillende keuzes die daarbij naar voren komen. De vragen kunnen worden samengevat in de volgende hoofdvragen:.• Welke keuzes moeten worden gemaakt om het resultaat te laten voldoen aan de normen die er (in verschillende landen) zijn gerelateerd aan spoor- en explosieveiligheid?.• In welke situaties en op welke signalen moet het device reageren en op welke wijze?.• Hoe kunnen we van de sterkte van het signaal (de explosie) bepalen of het voldoende is als waarschuwing voor de machinist? En hoe kunnen we de sterkte van het signaal zo vaststellen, waarbij schade aan trein en rails worden voorkomen?.• Welke technologie wordt gekozen voor de Energiesectorvoorziening van het device? Onderzoek wordt gedaan naar de verschillende manieren van Energiesectoropslag, waarbij er een directe samenhang is met de Energiesectorbehoefte (die weer afhankelijk is van de andere keuzes). Hoe kunnen we de Energiesectorvoorziening zo efficiënt mogelijk maken voor onsite en stand-alone gebruik?.• Hoe kunnen we garanderen dat het apparaat werkt op de tijd en plaats waar dat nodig is en hoe kunnen baanwerkers (en anderen op afstand) dat controleren?.• Hoe kunnen we online informatie doorsturen ten behoeve van monitoring de status van het toestel en van de situatie op het spoor?.Het beoogde resultaat van het haalbaarheidsonderzoek ligt al besloten in de doelstelling die hierboven beschreven is. De opgedane kennis uit de haalbaarheidsstudie wordt gebruikt om tot een besluit te komen over het wel of niet opstarten van het ontwikkeltraject. Het gaat daarbij om de balans tussen eigen investeringen en (terug-)verdienen, waarbij aan een aantal voorwaarden voldaan moet zijn. Het project moet technisch voldoende haalbaar zijn om te voldoen aan de behoefte in de markt volgens een rendabel verdienmodel...

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2021-0749
Rijksbijdrage € 19.992,00
Locatie Nederland
Jaar 2021
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager CORE|VISION B.V.