Regio Zuid | Een haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een all-in-one premix voor vegetarische burgers
Fromatech Ingredients B.V. (afk. Fromatech) richt zich sinds 1995 op de ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van smaken, smaakmakers, kaaspoeders en kruiden voor alle segmenten in de voedingsmiddelenindustrie. Binnen dit haalbaarheidsproject differentieert zij zich van haar gebruikelijke ontwikkelingsstrategie door een all-in-one pre-mix (hierna te noemen “halffabricaat”) voor vegetarische burgers te ontwikkelen...In dit haalbaarheidsproject beoogt Fromatech een halffabricaat te ontwikkelen op 100% plantaardige basis. Veel potentiële klanten zijn zelf initieel niet in staat een plantaardig alternatief te ontwikkelen binnen de restricties van haar eigen conventionele vleesverwerkingsprocessen/productielijn. Dankzij de ontwikkeling van een plantaardig halffabricaat biedt Fromatech binnen dit marktsegment de mogelijkheid voor vleesverwerkers de concurrentie aan te gaan met producenten van vleesvervangers, zonder grootschalige investeringen in receptuur en procesaanpassingen. ..Dit project sluit naadloos aan op verschillende missies binnen het topsectorenprogramma van AgriFood en Life Sciences & Health – de ontwikkeling van het halffabricaat draagt bij aan:.• Eiwitvoorziening uit (nieuwe) plantaardige bronnen;.• Consument, duurzame en gezonde voeding, in een groene leefomgeving;.• Leefstijl en omgeving...Deze innovatie is uniek binnen de sector aangezien een dergelijk product nog niet eerder op de markt is geïntroduceerd. Om deze reden onderzoekt Fromatech of het technisch en economisch haalbaar is om een industrieel halffabricaat te ontwikkelen. Binnen het kader van de technische haalbaarheid van de ontwikkeling van het halffabricaat zijn er verschillende vereisten. Het product dient zich namelijk te verhouden op eenzelfde manier als conventionele producten binnen het vleessegment op het gebied van productie, distributie en productbeleving voor de vleesverwerkingsindustrie. Daarnaast dient de productbeleving van de eindconsument vergelijkend te zijn met normale burgers om marktadoptie te realiseren en neofobie tegen te gaan. Economische haalbaarheidsvragen binnen dit project zijn gericht op onder andere de kostprijs en of er afdoende marktvraag is..