Regio Zuid | Modulaire elektrificatie formule raceauto
Vecter is een bedrijf dat actief is in de luchtvaart, autosport en automobielindustrie. Vecter ontwerpt en ontwikkelt prototypes van conceptauto’s en -systemen voor de luchtvaart, de grote OEM-ers en raceteams (zoals BMW, Audi). De diensten die Vecter op dit moment levert omvatten oplossingen voor racewagens op het gebied van hydraulica, transmissie en stuursystemen binnen verschillende raceklassen (zoals de LMP1). Vecter is opgericht in 2013 en beschikt momenteel over een team van 7 hoogopgeleide werknemers. Hiervan zijn er 5 werkzaam op de R&D-afdeling. Zij houden zich bezig met het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe oplossingen en concepten voor alles wat beweegt..Het doel van dit project is het onderzoeken van de technische en economische haalbaarheid om een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen (specifiek de diverse formule klassen, zoals b.v. Formule 1, Formule 2, Formule 3, Formule Renault etc.). De beoogde innovatie moet de race-ervaring van een formule raceauto veilig en duurzaam nabootsen voor een breder publiek. Hierbij moet het gevoel van snelheid en acceleratie behouden blijven, maar moet de rij- en laadtijd ook geschikt zijn voor een brede inzet. Vecter voert dit haalbaarheidsonderzoek uit als voorbereiding op de ontwikkeling van zowel een modulair toepasbare hardware- als softwareoplossing, die professionele raceauto’s om kan bouwen met een elektronische aandrijving en besturingssysteem. De beoogde ontwikkelstap is een wezenlijk nieuw concept binnen de racewereld: elektronisch aangedreven rij(hulp)systemen die noodzakelijk zijn om in de toekomst de verantwoordelijkheid van een (minder ervaren) coureur (deels) over te laten nemen door technologie. Binnen de huidige stand der techniek zijn er elektrische auto’s voor op de weg (zoals Tesla) en custom, high end performance racewagens (denk aan Formule E) beschikbaar. Bij auto’s voor de openbare weg is de aandrijflijn gericht op het zo lang mogelijk laten meegaan van de accu, waarop de elektromotor dan ook is afgestemd. Deze aandrijflijnen zijn vanwege gewicht, vermogen en afmetingen echter volledig ongeschikt voor de beoogde aandrijving voor raceauto’s. De aandrijflijnen binnen de Formule E zijn extreem kostbaar en worden specifiek afgestemd per circuit. Naast dat deze (professionele) systemen onbetaalbaar zijn (enkele miljoenen per auto), is deze oplossing niet toegankelijk voor een breed publiek in verband met de performance, veiligheid en besturingscomplexiteit. Hier probeert Vecter een oplossing voor te ontwikkelen..Dit haalbaarheidsonderzoek is voor Vecter van groot belang om vast te kunnen stellen of het technisch een economisch haalbaar is om een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen. Hierbij verwacht zij diverse technische knelpunten op het gebied van de software van het besturingssysteem, veiligheidseisen, vermogensbehoefte van de elektromotor, de accuduur en het gewicht van de oplossing. Daarnaast onderzoekt ze diverse economische vraagstukken op het gebied van marktpotentie, onbekende kostprijs en marktacceptatie. Dit haalbaarheidsonderzoek zal leiden tot een go/no go beslissing voor het vervolgproject om de modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen..Door een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de ontwikkeling van een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s draagt Vecter bij aan de doelstellingen binnen de KIA “Energiesector en Duurzaamheid”. Dit haalbaarheidsonderzoek sluit eveneens naadloos aan op de ambities van het MIT-Zuidprogramma..