Regio Utrecht | iDash

Ondanks de recente (en tijdelijke) daling in de dagelijkse verkeersproblemen, is het de verwachting dat in de komende periode, door economische groei en gereduceerde Covid-19 maatregelen, het fileleed weer zal stijgen. Het gevolg zal zijn dat het niveau van de verkeersknelpunten weer terug zal keren naar het oude niveau van 2019 en dat zal overstijgen. Een van de recent ontwikkelde nieuwe oplossingen die dragen om reizigers vlot van A naar B te laten gaan en het milieu zo min mogelijk te belasten is de ontwikkeling van de ?Intelligente Verkeersregelinstallatie? (iVRI). De belangrijkste toegevoegde waarde van deze ontwikkeling is dat een Verkeersregelinstallatie niet meer als enkelvoudige regelunit het verkeer regelt, maar hierbij gebruik maakt van een communicatiekanaal waarmee rechtstreeks met verkeersdeelnemers (digitaal) gecommuniceerd kan worden. ..Hierdoor is een nieuw speelveld ontstaan tussen 1) wegbeheerders, 2) iVRI-leveranciers en 3) Service Providers van informatiediensten. Echter, de communicatie tussen deze spelers is nog erg gefragmenteerd omdat de digitale koppelingen tussen deze spelers en de vormen van beschikbare data waarvan zij gebruik maken veelal nieuw zijn. Hierdoor is de situatie ontstaan dat er geen overzicht is in de veelvoud van mogelijke combinatie tussen de verschillende spelers en situaties waarbinnen (i)VRI systemen regionaal worden ingezet. Dit heeft als consequentie dat de baten voor de verkeersdoorstroming binnen één regionaal (i)VRI systeem efficiënt niet worden benut, omdat systemen van weggebruikers niet goed aansluiten op de systemen van de leveranciers en de wegbeheerders...Spyndle beoogt de haalbaarheid te onderzoeken van iDash: een (technisch) nieuwe Cloud datafusie oplossing die de veelvoud aan datastromen van regionale iVRI?s op een holistische manier met elkaar verbindt om de verkeersdoorstroming op landelijk niveau te verbeteren. Momenteel zijn er geen systemen beschikbaar die (1) real-time continu en integraal inzicht geven in de verkeerssituatie tussen verschillende iVRI?s en (2) beslissingsondersteuning bieden voor het proactief verbeteren van de verkeersdoorstroming door het aanpassen van de interacties tussen gefragmenteerde iVRI systemen.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2021-0666
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2021
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Quovadits B.V. (h.o.d.n. Spyndle)