Regio Utrecht | Faqta Lerarenplatform

Tijdens de COVID-19 crisis is naar voren gekomen dat veel leerkrachten goed gebruik kunnen maken van de technische mogelijkheden, om op afstand les te geven. Dit geldt helaas niet voor alle leerkrach-ten. Niet alle leerkrachten zijn voldoende digitaal vaardig. Dit belemmert ook het goed kunnen op het gebied van het digitaal geletterd maken van kinderen, wat een belangrijk speerpunt is vanuit het minis-terie van onderwijs voor de komende jaren. Het is dan ook van essentieel belang om deze leraren te ondersteunen, zodat zij de toekomstige generatie media- en datawijsheid bij brengen en dit voor ieder-een toepasbaar te maken. Vanaf de basisschool zorgt dit voor digitale inclusiviteit..Faqta beschikt over een digitale leeromgeving die zicht richt op leerlingen. In deze online leeromgeving leren kinderen van groep 1 tot en met 8 over wereldoriëntatie en talentontwikkeling, het platform is opgebouwd uit kanalen met thema’s die de leerling zelfstandig doorloopt en de leraar de coach is. Deze leeromgeving willen wij uitbreiden met een module voor leerkrachten. Waarin de leerkrachten gericht opdrachten krijgen ten aanzien van media- en datawijsheid. Hierin moeten opdrachten worden uitge-voerd en worden instructies gegeven, zodat we de leerkracht spelenderwijs digitaal vaardiger maken. Het niveau tussen de leerkrachten zal verschillen, waardoor aan de module learning-analytics worden toegevoegd. Op basis van slimme data analyse worden de gegevens real-time geanalyseerd om de retentie van kennis en kunde te maximaliseren. Leerkrachten krijgen precies die vragen en kennis voorgeschoteld die zij nodig hebben om effectief de vaardigheden te versterken. Op basis van het ge-drag dat zij eerder hebben vertoond..Aan het platform worden algoritmen toegevoegd voor de learning-analytics. Deze zullen daarvoor ook moeten worden getraind, zodat zij de juiste slimme analyse kunnen doen van de activiteiten die leer-krachten hebben uitgevoerd, de resultaten en het inzicht in de sterke en zwakke punten. Daarbij wordt ook een koppeling gemaakt tussen de behoeften van de leerlingen in de klas en het kennisniveau van de leerkracht. Daarmee is het een integrale benadering voor het verbeteren van de media- en data-wijsheid van jonge kinderen en overbruggen we de ‘gap’ in digitale geletterdheid van veel leerkracht. De keten tussen leerkracht en leerling wordt hiermee gesloten.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2021-0630
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2021
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Faqta B.V.