Regio Noord | Weidehavermelk
De consument kiest bij de dagelijkse boodschappen voor een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Alleen voor producten met een duidelijke meerwaarde (premiumproduct met een unieke beleving of smaak) wil men meer betalen. Ook hecht de consument meer waarde aan lokaal of duurzaam geproduceerde producten. Consumenten willen weten waar producten en grondstoffen vandaan komen. Daar tegenover staat dat ze meer open staan voor internationale smaken en unieke producten. Ook gezondheid is een steeds grotere focus van de consument, die zich steeds bewuster bezig houdt met voeding: wat is de invloed op de gezondheid? We zien een verschuiving naar producten met minder suikers, minder verkeerde vetten en minder onnodigde toevoegingen. Deze ontwikkelingen zijn van groot belang bij het bepalen van toekomstige verdienmodellen voor de verschillende actoren actief in de Agri & Food sector. Met het oprichten van De Graanrepubliek wordt reeds aan deze uitdagingen tegemoet gekomen. Er zijn duidelijke keuzes gemaakt om te komen tot een nieuw verdienmodel voor zowel boeren als makers door de teelt en verwerking van granen voor menselijke consumptie op lokaal gebied. Hierbij is duidelijk de doelstelling geformuleerd om een sterk merk neer te zetten dat wordt gekenmerkt door innovatieve producten en processen, duurzaamheid, lokale ketens en gezonde voeding. Met name op het gebied van productontwikkeling wenst De Graanrepubliek zich duidelijk op de kaart te zetten met unieke innovatieve, smakelijke en lokaal geproduceerde producten. Om dit te bereiken zal veelvuldig onderzoek worden verricht naar de ontwikkeling van nieuwe producten en toepassingen van granen. De uitvoering van onderhavig project komt voort uit de toenemende vraag naar havermelk. De doelstelling is geformuleerd om onderzoek te doen naar de (on)mogelijkheden voor het ontwikkelen van een onderscheidende havermelk die beter van smaak en gezonder is dan reeds beschikbare havermelk. Dit beoogt men te bereiken door het toevoegen van klaver.