Regio Noord | Mobiele Energiesectordragers voor RoRo ferries

Er zijn verschillende duurzame brandstoffen en andere Energiesectordragers voor schepen, gecombineerd met (nieuwe) Energiesectoromzetters. Deze alternatieven bevatten echter veel minder Energiesector (per ton en/of m3) dan fossiele brandstoffen. Vooral voor waterstof en batterijen is dit een groot probleem omdat dit of te zwaar wordt, of er heel vaak gebunkerd/geladen moet worden...Veerboten zijn schepen die zeer vaak dezelfde haven aandoen. Echter verblijven ze maar heel kort in de haven. Hoewel de autonomie in theorie heel kort is (vaak slechts een of enkele uren varen), is het vaak niet mogelijk om na elke retourtocht te bunkeren. Waterstof bunkeren is ingewikkelder en vereist meer veiligheidseisen dan diesel bunkeren. Voor het laden van batterijen zijn wel snellaad systemen geintroduceerd, maar snel laden gaat ten koste van de levensduur van de batterijen. Langzaam laden heeft daardoor de voorkeur. Dit is een drempel voor de verduurzaming van Nederlandse veerboten. ..In het vervolgproject zullen mobiele Energiesectormodules op basis van waterstof en/of batterijen ontwikkeld worden, welke opgeladen/hervult kunnen worden zonder dat de veerboot er op wacht. Het snel en veilig verplaatsen van deze modules via het autodek is cruciaal voor de haalbaarheid van dit project. Voordat een dergelijke oplossing ontwikkeld kan worden, moeten er enkele belangrijke haalbaarheidsvragen beantwoord worden...In dit haalbaarheidsonderzoek zal de technische, economische en praktische haalbaarheid onderzocht worden. De resultaten van het haalbaarheidsonderzoek zullen gebruikt worden om een go/no go beslissing voor het vervolgonderzoek te onderbouwen. ..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2021-0358
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2021
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager C-Job & Partners B.V.