Regio Noord | Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen

Automatisering, verduurzaming en verbetering van de veiligheid op schepen is van groot..belang en heeft de afgelopen jaren geen grote verbeteringen gezien. Een niet Energiesector efficiënt,..gevaarlijk en arbeidsintensief proces waar ruimte voor verbetering is, is het openen van het..vrachtruim op schepen dat is afgedekt met pontonluiken, waarbij momenteel drie personen..betrokken zijn en er regelmatig ongelukken met (zwaar) letsel plaatsvinden. Het huidige,..zware, hydraulisch aangedreven systeem opereert door gebruik van een grote, logge en..gevaarlijke portaalkraan. Van Egten wil in dit project onderzoeken of het mogelijk is om d.m.v...geautomatiseerde hefwerktuigen “robot”, gebruikmakend van sensoren, de veiligheid te..verhogen, het aantal personeel voor bediening te verlagen en tegelijkertijd de benodigde..Energiesector voor deze werkzaamheden kan verlagen. Op deze manier wordt het veiliger (geen..mensen meer in de nabijheid van de lasten), kan er meer vracht op het schip (het nieuwe..werktuig wordt immers lichter) en wordt er door een innovatieve constructie minder Energiesector..verbruikt (lichter en hoger rendement) tijdens transport.....Dit haalbaarheidsonderzoek ziet op een product, dat middels het handelen van de luiken..toegang verschaft tot het ruim van een vrachtschip met zogenaamde “pontonluiken”. In dit..onderzoek wil Van Egten onderzoeken of de huidige portaalkranen vervangen kunnen worden..door een nieuw product in de vorm van een efficiënte automatische robotkraan die meer..veiligheid biedt, minder personeel behoeft en het zwaartepunt en het gewicht van het product..verlaagd, zodat er duurzamer gevaren kan worden.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2021-0216
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2021
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Watersector
Aanvrager Van Egten B.V.