Regio Zuid-Holland | Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

In het mondiale mobiliteitssysteem is scheepvaart een van de belangrijkste vormen van goederenvervoer. In aandrijving van schepen worden brandstoffen zoals diesel en stookolie gebruikt. Hiermee is scheepvaart ook één van de grootste emissiebronnen als het gaat om bijvoorbeeld CO2. Daarmee heeft het ook een zeer groot besparingspotentieel. Veel van de huidige initiatieven/ontwikkelingen richten zich vooral op het verduurzamen van de brandstof door bijvoorbeeld te kijken naar andere vormen zoals biobrandstoffen, waterstof en de elektrificatie van schepen. Echter, het is minstens net zo belangrijk, zo niet belangrijker, om de vraag naar brandstoffen te minimaliseren. Ship Motion Design B.V. wil zich richten op de ontwikkeling van een nieuwe innovatie die de voortstuwing van het schip efficiënter maakt. Hiervoor wil Ship Motion Design een pre-swirl stator ontwikkelen. In de pre-swirl stator worden voor de schroef meerdere vleugelprofielen/statorbladen geïntegreerd. De ontwikkeling van de pre-swirl stator gaat alleen gepaard met verschillende technische en economische risico’s. Om inzage te krijgen in deze risico’s zullen voorafgaand aan de ontwikkeling, in dit project een aantal essentiële haalbaarheidsvragen beantwoord moeten worden. De ontwikkeling van de pre-swirl stator sluit aan op de kennis- en innovatieagenda’s (KIAs) Energiesector en Duurzaamheid, en Sleuteltechnologieën.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0986
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager Ship Motion Design B.V.