Regio Zuid | Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen

Alternative Drive Systems BV (ADS) wil zich inzetten voor duurzame mobiliteit en daarbij ontwikkelingen starten van ombouw naar alternatieve brandstofsystemen (groen gas en waterstof) die nodig zijn om de uitstoot van fijnstof, CO2 en andere uitlaatgassen, te minimaliseren zodat de luchtkwaliteit verbetert. ADS streeft naar behoud van prestaties en heeft als doel om uiteindelijk heel Europa zonder fossiele brandstoffen te laten rijden. ADS wil met subsidie voor haalbaarheidsonderzoek dus sneller verduurzamen met behoud van gebruiksvriendelijk mobiliteit...ADS kiest voor alternatieven brandstofsystemen zoals CNG en Waterstof, en niet voor elektrische aandrijving, omdat er dan geen problemen zijn met opladen van batterijen, een hogere actieradius geboden kan worden, tanken eenvoudig is en uiteindelijk een goedkopere TCO (Total Cost Owner). Echter, ADS acht het noodzakelijk dat er onderzocht moet worden of het technisch- en bedrijfseconomisch haalbaar is om zelf een ECU (Engine Control Unit) te ontwikkeling omdat deze unit als motormanagement/motorregeleenheid verantwoordelijk is voor de juiste ontsteking en brandstof verhoudingen, en daarmee cruciaal is voor een veilige en betrouwbare ombouw van voertuigen. De ECU was vroeger alleen verantwoordelijk voor het aansturen van de motor, maar een moderne ECU heeft veel meer verantwoordelijkheden zoals klimaatregeling, het activeren van airbags, cruisecontrol etc. De ECU ontvangt data uit verschillende sensoren zoals de Nox sensor, de klopsensor en de EGR klep sensor. Al deze data wordt door de ECU verwerkt om te zorgen dat een auto optimaal functioneert. ..Op dit moment heeft de markt geen ECU voorhanden welke aan het pakket van eisen van ADS kan voldoen. Een ECU voor alternatieve aandrijving moet namelijk alle actuatoren aansturen, strategieën regelen voor een zo laag mogelijke emissie, geïntegreerd kunnen worden in het voertuig en diagnose strategieën (OBD) kunnen regelen voor foutcodes, freezeframes, misfire controls en emissiebewaking, inclusief registraties. AND wil onderzoeken of het (software) technisch en economisch haalbaar is om een ECU te ontwikkelen met open source zodat er ontwerpvrijheid ontstaat voor noodzakelijke functies zoals multi-fuel ondersteuning en dus zonder limieten..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0754
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager Alternative Drive Systems B.V.