Regio Utrecht | De Autonomaat

De terugkerende problematiek in het onderwijs is een gebrek aan ondersteuning. Dit geldt voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs. Door een overvol curriculum, een nijpend lerarentekort en steeds meer complexe onderwijsbehoeften van leerlingen wordt dit gebrek steeds groter. De leerling en leerkracht moeten zoveel. Dit zorgt voor een stijging van burn-outklachten in het onderwijs bij leerkrachten en prestatiedruk bij leerlingen. Met als gevolg groeiende kans op angststoornissen op depressie. Door het gebrek aan ondersteuning neemt ook pesten toe en is er een daling in burgerschapscompetenties te zien. Het gebrek aan ondersteuning (met als gevolg gebrekkig zicht op de potentie van de leerling) werkt een grotere kansenongelijkheid in de hand. Docenten beoordelen leerlingen meer op uit welk milieu ze komen. Hierdoor lopen adviezen van leerlingen steeds verder uiteen, aansluitend bij het opleidingsniveau van hun ouders. Er ontstaat een vicieuze cirkel voor lager opgeleiden, waardoor problematieken als angst, depressie, schoolverlating en lichamelijke problemen als overgewicht toenemen. Corona heeft deze verschillen alleen nog maar uitvergroot.....Met dit project beoogt het consortium de Autonomaat te ontwikkelen, een digitaal onderwijsinstrument voor het primair onderwijs. Het betreft een technologische, datagestuurde applicatie, waarbinnen het gehele intrinsieke kind in kaart gebracht wordt en gebruikt wordt als vertrekpunt om doelgericht aan de persoonlijke ontwikkeling te werken. Hierin staat het autonoom leren en het maken van eigen keuzes door de leerling centraal. Leerling en leerkracht kunnen invloed uitoefenen op ontwikkeling en proces van de leerling. De Autonomaat is een totaalaanpak betreft de ontwikkelingsgebieden van de leerling als individu. Dit overstijgt de beperkte aanpak van het huidige primaire onderwijs. Doordat er gestuurd wordt vanuit accurate gegevens, wordt er voorkomen dat zowel docent als leerling werkt of observeert vanuit gevoel/instinct, waarbij het risico bestaat dat er een opvatting gecreëerd wordt die niet op realiteit gebaseerd is. Dit beperkt de impact van onbewuste, subjectieve invulling en kansenongelijkheid.....De Autonomaat biedt de mogelijkheid voor leerkrachten om gedetailleerd overzicht te houden over de huidige status van de persoonlijke ontwikkeling van de individuele leerling en ook passend onderwijs te geven aan elke leerling. Verder biedt de Autonomaat actieve ondersteuning aan de leerkracht in zijn taak, verantwoordelijkheid en uitvoering voor kwalitatief onderwijs. ....De Autonomaat:..1. Ondersteunt de leerkracht door persoonlijke ontwikkeling van ieder kind inzichtelijk te maken waardoor aansturing en begeleiding doelgerichter en op werkelijkheid gebaseerd kan worden toegepast. Leerlingen krijgen daardoor meer onderwijs op maat en worden gemotiveerd om bepaalde onderwijstaken op te pakken, die anders wellicht zouden blijven liggen. Inzage op individueel niveau en groepsniveau...2. Maakt persoonlijke ontwikkeling van de leerling inzichtelijk voor leerlingen zelf waarbij de Autonomaat faciliteert in de aansturing van de persoonlijke ontwikkeling van de leerling en deze ondersteunt waar nodig. Het geeft overzicht in individuele leerdoelen op het gebied van Meta-Neurocognities en Executieve Functies en biedt de mogelijkheid tot het stellen van doelen en daar actief mee aan de slag gaan. Het is gebaseerd op het Executief schoolcurriculum passend bij de leeftijd en ontwikkelgebieden van de leerlingen. ..3. Kan leerlingen aansturen ook op het gebied van gedrag en biedt een preventie opsporing van kindsignalen m.b.t. functioneren en welzijn. ..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0734
Rijksbijdrage € 197.225,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Medische sector
Aanvrager MeasureMe