Regio Utrecht | Ontwikkeling AI gebaseerd locatie dataplatform
De aard van het project is gelegen in de ontwikkeling van een nieuw product inclusief proces waarmee een innovatieve dienst geleverd kan worden. Voor de beoogde innovatie zal nieuwe software, algoritmen en AI ontwikkeld worden om beelden te analyseren en datapunten in- en aan te vullen binnen het bestaande platform van Locatus en TBDC. Bijkomstig zal de beoogde innovatie een voedingsbodem vormen voor nieuwe producten en diensten die zonder deze ontwikkeling niet mogelijk zijn. ....De doelstelling voor dit R&D samenwerkingsproject is: ..De ontwikkeling van een werkend prototype om het huidige handmatige datacollectie proces van Locatus te kunnen vervangen door verschillende AI algoritmes en beeldanalyse. Videobeelden zullen door veldmedewerkers worden gemaakt middels een 360o camera. De data die hiermee wordt verzameld zal worden geanalyseerd en gecategoriseerd. ....Uiteraard is de classificatie van beelden niet nieuw, maar de manier waarop het in dit project gebeurt (ook met videobeelden) is zeer zeker innovatief en plaatst de aanvragers vooraan het innovatiespectrum. De ontwikkelingen die in dit project plaatsvinden vormen een belangrijke technologieontwikkeling die sleuteltechnologie oplevert voor beide partijen en ze een voorsprong kan geven op de concurrentie. ....Huidige beeldherkenning is voor een specifieke toepassing en vooraf gedefinieerde setting, bijvoorbeeld het herkennen van verkeersborden. Op het eerste gezicht is dit vergelijkbaar met de toepassing uit dit project, echter is dit zeker niet het geval. De aanvragers hebben voor ogen dat een persoon met een rugzak uitgerust met een camerasysteem rustig door een winkelstraat kan lopen voor het opnemen van beelden. Deze stroom aan beelden kan vervolgens gebruikt worden voor het herkennen en categoriseren van objecten, bepalen van afmetingen en bepalen of dit overeenkomst met de werkelijkheid zoals in de huidige database. Dit betekent dat het veel omvangrijker is dan bestaande software en zeer innovatief, omdat context afhankelijk een afweging moet worden gemaakt (bijvoorbeeld is het een logo/uithangbord of een poster in de etalage, maar ook is het een busje dat voor de etalage staat, of is het het logo van de winkel zelf). Dat betekent een nieuw niveau van toepassing van kunstmatige intelligentie. Door privacy by design principes toe te passen, het liefst al in de camera, ontstaat een zeer innovatieve use case, die ook commercieel sterk in de markt gezet kan worden.