Regio Utrecht | Haalbaarheidsstudie zelfrijdende delivery vehicles

Doel van dit project is technisch en economisch haalbaarheidsonderzoek voor de ontwikkeling een oplossing voor bezorgingsdiensten, van pakketten tot volledige pallets, bestaande uit de deep learning software om autonoom te navigeren op basis van camerabeelden, monitoring en aansturing op afstand en een universeel voertuigonderstel, waarop de klant zijn eigen carrosserie kan plaatsen. .Er zijn momenteel aanbieders van delivery robots, die een end-to-end Vervoer en logistieke dienst aanbieden op bijvoorbeeld een bedrijventerrein of een campus, inclusief voertuigen, operators, contacten met eindgebruikers. In tegenstelling tot dergelijke partijen, die zeer duur zijn, wil MWLC de technologie leveren en de klant levert de operators, de voertuigen (mogelijk op een chassis van MWLC) en onderhoudt de contacten met de eindgebruiker van de transport service..Eindresultaat is voldoende kennis om de ontwikkeling van genoemde bouwstenen van deze dienst aan te vangen..Het project sluit hiermee aan op de maatschappelijke Kennis- en Innovatieagenda en wel op de overkoepelende missie en KIA voor klimaat en Energiesector: Het terugdringen van de nationale broeikasgasuitstoot met 49% in 2030, op weg naar 95% in 2050 ten opzichte van 1990...Het vrachtvoertuig kan een bestelwagen zijn met capaciteit tot twee europallets (1200mm x 800 mm x 2) voor de bevoorrading in winkelgebieden, gekoeld vervoer, vervoer op en tussen bedrijventerreinen, op universiteitscampussen en bagagevervoer op luchthavens of in vakantiegebieden die zijn afgesloten voor auto’s. Het voertuig kan ook een kleiner voertuig zijn dat pakketten bezorgt in woonwijken, grote kantoren of bedrijfsterreinen. Dit autonome vervoer biedt meer veiligheid; tegen lagere kapitaal- en operationele kosten en lagere milieudruk. Het is de visie van MWCL om producten en diensten te ontwikkelen die kunnen helpen emissievrije bedrijfsmodellen te leveren. De eigen programmatuur maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en end-to-end deep learning...MWLC wil een end-to-end Vervoer en logistieke dienst leveren samen met een klant. De klant is een bedrijvenparkbeheerder, een campusbeheerder of een winkeliersvereniging. De klant bepaalt op basis van de behoeften van de eindgebruikers van een Vervoer en logistieke dienst wanneer voertuigen worden ingezet, welke voertuigen worden ingezet, de afmetingen van de voertuigen, de routes voor de voertuigen en waar de stops zijn op de route van een voertuig. De klant is verantwoordelijk voor de order intake, wijst een robot toe en besluit over het pick up punt up van goederen. MWLC zal zich niet bemoeien met de business van de klant; MWLC levert een dienst om de business van de klant (meer) winstgevend te maken. MWLC richt zich op de bepaling van tijd en middelen voor een klant...Het gaat hier om de aansturing van op zich autonome robotvoertuigen, waarbij een operator op afstand meerdere vrachtvoertuigen monitort en indien nodig direct aanstuurt (tele-operatie). De core business van MWLC is om software te ontwikkelen en te leveren voor autonome navigatie van de robots en die het mogelijk maakt dat één operator meerdere voertuigen aanstuurt. De totaaloplossing is op deze manier veel goedkoper voor de klant, dan wanneer deze een end-to-end oplossing kiest. Dit maakt het noodzakelijk processen zoals voertuig operations en voertuigtraining (deep learning van transport routes) bij de klant in te bedden..

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0719
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager MWLC