Regio Utrecht | Haalbaarheid carbon fiber pleisters

Deze bruggen uit eind jaren 60, begin jaren 70 slijten aanzienlijk sneller dan verwacht door de toegenomen asdruk van het vrachtverkeer: lasser tussen en stalen brugdek en de onderliggen de stalen constructie scheuren en er ontstaan ook scheuren in het brugdek zelf. Ongeveer 15 jaar geleden zijn hier voorzieningen voor getroffen: de lassen zijn gerepareerd en het brugdek is voorzien van een laag hoogsterktebeton om de druk op het brugdek te verspreiden. Helaas heeft deze maatregel niet kunnen voorkomen dat de lasverbinding tussen stalen brugdek en de stalen onderconstructie bleef scheuren. ..Nu is echter het probleem ontstaan dat deze nieuwe scheuren niet meer gelast kunnen worden omdat de hitte die daarmee gepaard gaat, de epoxylaag tussen stalen brugdek en hoogsterktebeton kapot maakt waardoor de betonnen laag los op het brugdek komt te liggen. ..In dit Project zal Infra Composites b.v., in samenwerking met Arup B.V. onderzoeken of het mogelijk en haalbaar is om brugdek en onderconstructie te hechten, met behulp van composieten, dus zonder het inbrengen van hitte. Hier focust Infra Composites zich op een composiet op basis van carbonvezels, onder andere omdat hiermee zeer stijve toepassingen ontwikkeld kunnen worden...Een andere belangrijke onderzoekscomponent betreft de wijze van aanbrengen van het composiet. Hiervoor is een vacuüm omgeving nodig, maar omdat het doel is dat de brug in gebruik is tijdens de reparaties, beweegt deze onder het rijdende verkeer. De vraag is dan ook op het haalbaar is de afdichting zich zo goed te krijgen dat deze gedurende 24 uur (de uithardingstijd voor de composiet) een vacuümomgeving te creëren...Tenslotte wil Infra Composites met teststalen onderzoeken of de sterkte onder verschillende omstandigheden gevat kan worden in wiskundige modellen en algoritmes om het mogelijk te maken sneller tot een specifieke oplossing te komen voor een specifieke scheur in een brug. ..Met de bepaling van de haalbaarheid van deze drie aspecten verwacht Infra Composites een snelle, relatief goedkope en milieuvriendelijk oplossing te kunnen ontwikkelen voor een nijpend probleem voor het Nederlandse snelwegenstelsel: vroegtijdige slijtage van de grote bruggen als gevolg van de zwaardere belasting door vrachtwagens.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0691
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Infra Composites