Regio Overijssel | Ontwikkeling TRAIL: een elektrische off-road crossmotor met geïntegreerde elektromotor-inverter

De motorfietsmarkt als ook de enduro off-road motorfietsmarkt wordt gedomineerd door verbrandingsmotoren. Dit heeft met name te maken met het hoge vermogen en de reikwijdte van deze motoren ten opzichte van huidige elektrische motoren. Bovendien zijn verbrandingsmotoren, vergeleken met alternatieven, gemakkelijk bij te tanken, waardoor er onderweg weinig tijd verloren gaat. Desondanks kleven er nadelen aan de verbrandingsmotor zoals milieuvervuiling, lawaai, noodzaak om te schakelen en relatief veel onderhoud. Binnen de enduro off-road motorfietsmarkt zijn huidige elektrische motorfietsen niet competitief, oorzaak is met name gelegen in het gebrek aan vermogen, overschot aan gewicht en onvoldoende reikwijdte..De partners in dit project willen een oplossing bieden en zullen een elektrische enduro off-road motorfiets ontwikkelen genaamd TRAIL. Om dit mogelijk te maken zullen verschillende separate innovaties worden uitgevoerd. Er zal een efficiënte elektromotor-inverter combinatie worden ontwikkeld (genaamd LinkMotor) en bovendien zal een groot accusysteem worden ontwikkeld waarbij de twee accumodules binnen twee minuten op ergonomische wijze kunnen worden verwisseld (Ergo C-pack). Ten aanzien van de elektromotor-inverter combinatie wordt er bovendien een generieke inverter ontwikkeld met modulaire eindtrappen. Hierdoor wordt het mogelijk om de elektromotor-inverter combinatie ook binnen andere segmenten van de motorfietsmarkt of andere markten algeheel in te zetten..De economische en duurzame impact van dit project is groot. De innovatie van dit project draagt bij aan MMIP 9

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0679
Rijksbijdrage € 190.243,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Aanvrager geen rechtspersoon