Regio Overijssel | Immersieve VR

Virtual, Augmented en Mixed Reality hebben grote potentie in de wereld van professionele.opleidingen, trainingen en productontwikkeling. Leren en ontwikkelen in een virtuele omgeving.geeft ruimte voor het maken van fouten, zonder ernstige consequenties. Bovendien kunnen.complexe situaties eenvoudig worden gesimuleerd, onafhankelijk van plaats en tijd. Zo kan een kok.in opleiding op deze manier een precieze aansnede aanleren voor het snijden van vlees, zonder dat.er een koe voor hoeft te worden geslacht. Het virtuele mist echter voldoende ‘immersie’ – de.perceptie van fysiek aanwezig te zijn in een niet-fysieke wereld. Een hand-controller voelt, door.verschillen in ergonomie, gewicht, zwaartepunt en overal feeling, niet aan als een koksmes.waardoor de precieze handelingen niet accuraat worden gesimuleerd, hetgeen het leerproces.beperkt. Wij willen een virtuele, immersieve omgeving ontwikkelen, waarin acties aanvoelen als in.het echt, door hand-controllers te ontwikkelen die aanvoelen en doen als echt, die een reële.gewichtsverdeling hebben, die tegendruk laten voelen ‘als in het echt’ en die natuurlijk bewegen..Door deze haptische controllers te koppelen aan een speciale, immersieve VR-omgeving waarin.bewerkingen ook virtueel uitgevoerd worden, creëren we een hoog realiteitsgehalte. Daarbij maken.we gebruik van onze kennis over 3D graphics die we doortrekken met dynamische vervorming en.contour aanpassing, zodat het te bewerken object of de uit te voeren actie ook realistisch oogt zoals.vlees of een tomaat dat inveert als het gesneden wordt, vloeistof die echt vloeit als het uitgegoten.wordt of een afgesneden plak vlees of brood die ‘omvalt’ tijdens het afsnijden. Het gaat ons in.eerste instantie om het (leren) omgaan met koks- en keukenapparatuur, maar we denken in het.verlangde daarvan ook aan toepassing als tools voor timmeren, schilderen, auto montage of.machine-operators. Daarbij investeren op sleuteltechnologieën in VR/AR en dragen bij aan de.ontwikkeling van nieuwe voedseltechnologieën door offline testen en productinnovaties te.simuleren. Concreet resultaat is een set realistische controllers en een digitale omgeving die zich.dynamisch aanpast aan de ondernomen acties. Dit leidt tot een immersieve leer-, ontwikkel en.testomgeving waarin operators kunnen leren en testen, ontwikkelaars kunnen innoveren, in een.reële, natuurgetrouw aanvoelende en realistisch ogende, virtuele omgeving.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0674
Rijksbijdrage € 180.514,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager DiDutch B.V.