Regio Overijssel | HAALBAARHEIDSSTUDIE NAAR EEN BI-DIRECTIONEEL CHARGING CONTROLBOARD VOOR PUBLIEKE LAADPALEN

De kern van dit haalbaarheidsproject richt zich op het onderzoeken en evalueren van de technische en economische haalbaarheid van de ontwikkeling van een bi-directioneel charging controlboard voor publieke laadpalen. Met deze bi-directionele controller moet het mogelijk worden om Electric Vehicles (EV’s) via publieke laadpalen slim te laden, zodat zij als capaciteitsbuffer kunnen bijdragen aan de verminderde belasting van het landelijke elektriciteitsnetwerk. De bi-directionele controller zal de koppeling vormen tussen publieke laadpalen en EV’s, zodat een stabiele groei van onze nationale stroomvoorziening mogelijk wordt. In deze haalbaarheidsstudie zullen de te ontwikkelen hardware en (powerline-)communicatieprotocollen van de bi-directionele charging controlboard worden onderzocht. Er wordt hiertoe onderzoek gedaan naar de volgende technische haalbaarheidsvragen: - Wat is nodig om de verschillen in communicatiesystemen en protocollen van de EV-fabrikanten te kunnen ondervangen? - Hoe dient het communicatieprotocol van de controller te worden ingericht om bi-directioneel laden mogelijk te maken? - Welke hardware is nodig om bi-directionele (powerline-)communicatie met de EV te faciliteren? - Kunnen we een controller ontwikkelen die qua dimensies in een lantaarnpaal past (diameter ± 200 mm)? - Welke gegevens heeft de Netbeheerder nodig van de laadpaal en (accu van de) EV om Energiesectorstromen te optimaliseren? - Kan de accu van een EV worden gebruikt om het elektriciteitsnet te stabiliseren? - Zijn specifieke laadprofielen nodig wanneer de accu wordt gebruikt als Energiesectorbuffer? - Wat is het effect op load balancing als de beschikbaarheid van de laadstroom niet onbeperkt is? - Kan met nieuwe testmethodieken en simulaties worden voorkomen dat fouten in de communicatie pas na de ontwikkelfase in het serieproduct worden ontdekt? - Kan een EV ‘ingeplugd’ blijven om een bufferfunctie te realiseren? - Hoe kan beïnvloeding c.q. overspraak worden voorkomen tussen EV’s die op één laadpaal zijn aangesloten? Ook zal onderzoek worden gedaan naar onderstaande economische haalbaarheidsvragen: - Wat is het juiste verdienmodel voor de beoogde innovatie? - Hoe kan de verrekening van de stroomkosten worden verwerkt in de businesscase? - Wat zijn huidige of toekomstige mogelijk concurrerende producten en wat zijn door hen gehanteerde verdienmodellen en marges? - Vanaf welke hoeveelheid is productie economisch rendabel en de innovatie implementeerbaar? - Wat is de verwachte levensduur en correspondeert dit met de laadpaalinfrastructuur? - Wat is de return on investment en het TCO-model? - Hoe groot is de marktvraag naar het beoogde product? Hoe kan de meerwaarde het best worden gecommuniceerd, en hoe kunnen klanten worden bereikt? - Wat zijn de kosten voor het ontwikkelen en van de overige investeringen in o.a. marketing en communicatie (en bijv. licenties of officiële tests)? - Wat voor samenwerkingen kunnen interessant zijn voor vermarkting of verdere ontwikkeling, en in hoeverre is dit noodzakelijk? - Kan met bestaande leveranciers van hardware worden samengewerkt?

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0613
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager BEELINERS B.V.