Regio Overijssel | VR-EDUCATIE IMMERSIEF MAKEN VOOR PROFESSIONELE DOELEINDEN

VR heeft enorm veel potentie voor opleiding en training met professionele doel.einden. Leren in een VR omgeving geeft ruimte voor het maken van fouten, zon.der ernstige consequenties. Bovendien kunnen complexe situaties eenvoudig wor.den gesimuleerd; altijd en overal. Een kok in opleiding kan op deze manier een precieze snede aanleren met een mes voor het snijden van vlees, zonder dat er een koe voor hoeft worden geslacht. Echter, de potentie van VR voor professionele doeleinden wordt nog niet goed be.nut. Ervaringen in VR missen vaak voldoende immersie – de perceptie van fysiek aanwezig te zijn in een niet-fysieke wereld –, waardoor deze situaties vaak niet 'realistisch' aanvoelen. Een VR controller voelt bijvoorbeeld niet aan als een koksmes, door verschillen in ergonomie, gewicht, zwaartepunt en overal feeling. Hierdoor worden precieze handelingen niet accuraat gesimuleerd, hetgeen het leerproces beperkt. De vraag die wij ons stellen is of het technisch en economisch haalbaar is om nieuwe, specialistische VR hardware (toevoegingen) te ontwikkelen voor meer immersie tijdens het leerproces.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0607
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Agro en visserij, Voedings- en genotmiddelen
Aanvrager DEDUTCH B.V.