Regio Noord-Holland | Printable Smart Label: slimme supply chain oplossing voor gekoelde (voedsel)transporten

Jaarlijks gaat er wereldwijd één derde van al het voedsel dat geproduceerd wordt verloren. Ongeveer 14% van het totaal gaat verloren tussen oogst en detailhandel. Deze situatie is simpelweg onhoudbaar in een wereld waar zo'n 870 miljoen mensen niet genoeg te eten hebben. Volgens een onderzoek uitgevoerd in opdracht van de FAO (Food and Agriculture Organization of the United Nations) zou het voorkomen van slechts een kwart van het voedsel dat verspild wordt of verloren gaat zelfs een einde kunnen maken aan wereldhonger..Om deze reden is het zeer belangrijk dat sleutelspelers in de mondiale voedselmarkt zich inzetten voor slimmere digitale supply chains waarbij end-to-end transparantie een vitaal aspect is. In dit R&D-samenwerkingsproject beogen SODAQ en Undagrid een Printable Smart Label te ontwikkelen voor deze nieuwe generatie van digitale supply chains. Een voorbeeld van zo’n supply chain is het Vervoer en logistieke proces rondom gekoelde goederen zoals voedingsmiddelen, zaden en farmaceutica, deze gekoelde goederen zullen dan ook de initiële use case vormen voor de innovatie..De beoogde innovatie bestaat uit een lichtgewicht Printable Label (nieuw product) dat vitale data verzamelt over de goederen waar deze opgeplakt wordt en een softwareplatform (SaaS dienst) waar big data analyses zullen draaien die voor slimme inzichten zorgen over het betreffende Vervoer en logistieke proces..Het beoogde Smart Label en het bijbehorende softwareplatform maakt het voor gebruikers mogelijk om hun Vervoer en logistieke processen volledig in kaart te brengen door middel van ‘Context-based positioning’. Dit houdt in dat niet alleen de locatie van de zending bepaald wordt, maar ook wordt bepaald in welke modaliteit (vrachtwagen, vliegtuig, trein, etc.) de zending zich bevindt op basis van sensordata zoals bijvoorbeeld accelerometerdata. Hierdoor wordt op grote schaal inzichtelijk in welke modaliteit alle zendingen zich bevinden en welke modaliteit voor een bepaald type zending het meest efficiënt is (bijvoorbeeld: gekoelde zendingen die met de trein zijn vervoerd werden minder vaak te warm en waren sneller op bestemming)..Implementatie van het Smart Label zal bij klanten resulteren in:.- Het minimaliseren van de hoeveelheid afgeschreven verse goederen per jaar door onjuist transport (te warm, te lang, te vochtig etc.)..- Het voorkomen van onnodige CO2-emissies door inefficiënties in het Vervoer en logistieke proces..- Het mogelijk maken van real time end-to-end inventory tracking en optimaliseren van Vervoer en logistieke processen;.- Het mogelijk maken van slimme duurzame businessmodellen zoals data driven farming, gebaseerd op real time data van productgebruik en externe Vervoer en logistieke processen;.- Het mogelijk maken van vrachtbundeling: Hierdoor wordt er minder onnodig met weinig of geen vracht gereden;.- Het mogelijk maken van modal shifts: Het optimaal benutten van beschikbare basisinfrastructuur en het organiseren van slimme Vervoer en logistiek over deze infrastructuur. Door de inzet van modal shifts n.a.v. slimme data analyses kunnen de goederenstromen veranderen van overbelaste netwerken (bijvoorbeeld wegtransport) naar netwerken waar nog ruimte is (bijvoorbeeld binnenvaart);.- Het weergeven van een real time delivery status en het reduceren van diefstal.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0586
Rijksbijdrage € 245.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager SODAQ Engineering B.V.