Regio Noord | Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen
Er worden steeds strengere emissie-eisen gesteld aan de scheepvaart, daarom schakelen steeds meer rederijen (deels) over op LNG (Liquified Natural Gas) als brandstof. De uitdaging die hierbij komt kijken, met name voor cruiseschepen, is de tijd die het kost om te tanken. Cruiseschepen hebben een strak schema waarin ze maar een bepaalde tijd, 10-12 uur, doorbrengen in een haven. Het tanken van LNG is echter ook een tijdrovende klus (8-10 uur) en de aanlegplaats van een cruiseschip komt zelden tot nooit overeen met de plek van de LNG-terminal. Daarom wil AMS een systeem, een aanmeerrobot oftewel mooring-robot, ontwikkelen waarbij ship-to-ship LNG kan worden bijgetankt. Dat betekent dat een LNG-carrier naar een cruiseschip toe kan komen op de plek waar het schip op dat moment ligt aangemeerd. Zo kan het tanken van LNG worden gecombineerd met het in- en uitladen van passagiers en zodoende tijd en kosten worden bespaard op extra liggeld in de haven. De moeilijkheid zit in de bouw van cruiseschepen waarbij de reddingsboten tot wel 7 meter buiten de zijkant van het schip uitsteken. Dat betekent dat de LNG-carrier steeds veilig op minstens die afstand moet worden gehouden. De lengte van die arm zorgt ervoor dat het moment (torsie) op het scharnierpunt van de arm enorm is. Zodoende bestaat er voor het StS-tanken van LNG op deze schaal momenteel geen systeem dat sterk en veilig genoeg is. Automooring Solutions wil onderzoeken of het mogelijk is een mooring robot te ontwikkelen dat hier technisch toe in staat is en dat economisch levensvatbaar is.