Regio Noord | Haalbaarheidsonderzoek sms-marketing serviceplatform
Sms-marketing is een marketingmethodiek die momenteel nog veelal over het hoofd wordt gezien door (midden- en klein)bedrijven. Echter schuilt er een enorme potentie in sms-marketing: 98% van alle verzonden sms-berichten wordt geopend, waarvan 95% al binnen 3 minuten na aflevering. Ter vergelijking wordt slechts 20% van alle verzonden e-mails geopend. Daarbij geeft 75% van de consumenten aan om per sms speciale aanbiedingen van bedrijven te willen ontvangen. De click-through rate (CTR) voor dit soort sms-berichten is tevens aanzienlijk hoger dan bij andere mediums: 19% voor sms tegenover 4% voor e-mails en 1% voor Facebook-berichten (bron: https://www.smscomparison.com/mass-text-messaging/2022-statistics/). Ondanks dit sterke potentieel van sms-marketing, laten Nederlandse bedrijven, vooral mkb’ers, sms-marketing veelal links liggen en focussen zij zich op de ‘traditionele’ e-mailmarketing. De reden hiervoor is dat er momenteel nog geen sterk ontwikkelde infrastructuur om sms-marketing heen is, zoals toegankelijke tools of platforms voor mkb’ers om eenvoudig campagnes op te zetten. Butterstreet 21 ziet dit als ideale aanleiding om in onderhavig project de haalbaarheid te onderzoeken van het ontwikkelen van een sms-marketing serviceplatform. Dit serviceplatform zou een gebruiksvriendelijke tool voor het mkb worden waarmee zij zelf sms-marketing kunnen opzetten. Denk hierbij aan functies zoals een....toegankelijke sms-flow builder, waarmee bedrijven op intuïtieve wijze geautomatiseerd sms-berichten kunnen laten uitsturen wanneer klanten bepaalde acties op hun website doorlopen (als de klant actie X verricht, krijgt hij bericht X, bij actie Y ontvangt hij bericht Y). Andere functionaliteiten waaraan Butterstreet 21 denkt, zijn mass texting, geautomatiseerde sms-schema’s/roosters, AI-gegenereerde gepersonaliseerde templates en statistieken met AI-gedreven aanbevelingen. Met de potentiële ontwikkeling van dit serviceplatform, beoogt Butterstreet 21 zodoende de koppeling te ontwikkelen waarmee de ruwe diamant van sms-marketing toegankelijker wordt voor het mkb.