Regio Noord | Automated sustainability rating for the maritime sector

De internationale scheepvaart is verantwoordelijk voor ruim 3% van alle wereldwijde CO2 emissie, en dit getal is groeiende. Het initiatief voor vergroening ligt momenteel volledig bij de eigenaren van schepen, die bijvoorbeeld schonere (maar duurdere) brandstoffen kunnen kopen of katalysatoren kunnen installeren. Vaak gebeurt dit onder een vorm van dwang of drang, bijvoorbeeld regulering (wetgeving) vanuit de IMO, en niet vanuit een vrijwillige, commerciële prikkel. Om dit laatste te kunnen bereiken, moeten huurders van schepen betrokken worden en Unafix verkeert in een uitstekende positie om dit te kunnen realiseren. ..Huurders van schepen hebben thans slechts beperkt invloed op de verduurzaming van schepen. Het zijn immers niet hun schepen. Dit is een groot gemis, want het zijn juist de huurders van schepen die veelal grote, multinationale concerns zijn, met veel exposure én hun eigen sustainability doelstellingen. Daarom richten wij ons tot deze huurders met een Automated Sustainability Rating: door een duurzaamheidswaardering te koppelen aan de huurcontracten die ze sluiten voor vrachtschepen en hen in dit proces te betrekken, helpen wij deze huurders om hun sustainabilitygoals te realiseren en zetten we commerciële middelen in om de scheepvaartmarkt te vergroenen...

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0267
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Energiesector
Aanvrager Unafix B.V.