Regio Noord | Haalbaarheidsonderzoek gepersonaliseerde advertentie-ranking

Vipio is een online platform voor unieke overnachtingen, denk hierbij aan overnachtingen op speciale locaties (aan het strand), accommodaties met een bijzondere historie (kastelen, watertorens) of overnachtingen in speciale gebouwen (vuurtorens, boomhutten e.d.). Aanbieders van bijzondere accommodaties kunnen deze op zeer gemakkelijke wijze aanbieden aan een groot publiek terwijl recreanten (de eindgebruikers) juist snel en goedkoop een bijzondere ervaring kunnen vinden en boeken...Vipio bemerkt dat veel eindgebruikers pas vanaf hun tweede bezoek aan de website een boeking doen. Kennelijk fungeert het eerste bezoek van eindgebruikers als oriëntatie, en worden daadwerkelijke boekingen veelal pas gedaan wanneer de eindgebruikers op een later moment terugkeren naar de website. Vipio wil hierop inspelen, en terugkerende bezoekers een relevanter aanbod van accommodatie-advertenties tonen dat gesorteerd is op basis van de kenmerken van advertenties die bezoekers eerder hebben bezocht. Dit is van groot belang, aangezien het Vipio platform momenteel 800-1000 accommodaties bevat (met een verwachte groei naar 3000-5000 binnen een jaar), terwijl Vipio op desktoppagina’s slechts 18 accommodaties per pagina kan tonen – en nog minder op mobile devices. Een gepersonaliseerde ranking van advertenties op basis van de relevantie voor individuele bezoekers kan daarom cruciaal zijn om meer boekingen te realiseren bij terugkerende bezoekers. Met een dergelijk doelgericht aanbod van advertenties, kan Vipio tevens meer accommodatie-aanbieders aantrekken naar het platform, aangezien zij hun aanbod effectiever zouden kunnen verkopen...Derhalve wil Vipio in onderhavig project de haalbaarheid onderzoeken van het ontwikkelen van gepersonaliseerde advertentie-ranking software. Middels deze potentieel te ontwikkelen algoritme-software, zou Vipio tevens relevante alternatieven aan bezoekers kunnen bieden wanneer zij een volgeboekte advertentie bezoeken, en zou Vipio proactief relevante nieuw beschikbare advertenties aan potentieel geïnteresseerde bezoekers kunnen tonen.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0263
Rijksbijdrage € 20.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Elektronica-industrie, ICT
Aanvrager Vipio B.V.