Dynamische onderhoudsplanning spoorinfrastructuur o.b.v. AI

Nederland is een klein land, met ontzettend veel bedrijvigheid en enorme transportstromen. Om de Nederlandse economie in de toekomst verder te kunnen laten groeien, is het noodzakelijk de transportsector te blijven verbeteren. Centraal in deze doelstelling staat het op peil houden en verder versterken van de spoorsector. Waar er in Nederland in 1860 nog maar 300 kilometer spoor lag, ligt er nu ruim 7.000 kilometer spoor, waarover in 2019 ruim 42 miljoen ton aan vracht werd vervoerd, een verdubbeling met twintig jaar geleden4 en daarmee is het Nederlandse spoor het drukst bereden netwerk van Europa geworden. Door een te grote complexiteit en onderhoudsbehoefte is een slimme oplossing nodig die, op basis van de beschikbare informatie (zowel uit sensoren, andere databronnen én de aanwezige kennis bij gebruikers), Agri & Fooddelingsoverstijgende, integrale onderhoudsplanningen op kan stellen, die alle eisen, bottlenecks en mogelijke combinaties mee kan wegen. Doelstelling van dit project is het ontwikkelen van de eerste oplossing die op dynamische en geoptimaliseerde wijze uiterst complexe onderhoudsplanningen op kan stellen voor spoorinfrastructuur over langere termijn (vijf tot tien jaar), waarbij gebruik gemaakt wordt van de huidige staat van de betreffende infrastructuur en de toekomstige degeneratie hiervan op basis van het verwachte (en ingeplande) gebruik ervan.

Projectsamenvatting

Projectnummer MIT-2022-0168
Rijksbijdrage € 200.000,00
Locatie Nederland
Jaar 2022
Subsidieregeling Mkb-innovatiestimulering Topsectoren
Sectoren Vervoer en logistiek
Aanvrager Macomi B.V.