Regio Flevoland | Zero-operator mixed palletizing
De Vervoer en logistieke sector staat voor grote uitdagingen door een alsmaar toenemend tekort aan Vervoer en logistiek personeel en de hogere eisen die worden gesteld. Grote stappen zijn in het afgelopen decennia gemaakt op het gebied van automatisering door grootschalige standaardisering van processen. Desondanks vereisen deze processen een hoge mate van ondersteuning door menselijke operators, vanwege de hoge frequentie van ‘unhappy flow’ – een doos is omgevallen, is gedeukt of beschadigd of komt op het verkeerde moment aan. Het proces komt stil te liggen en een operator lost het probleem op en start het proces weer op. Anderzijds moet het proces significant worden aangepast wanneer de ‘happy flow’ verandert – productverpakkingen veranderen, waardoor optimalisatie van het proces weer van vooraan wordt uitgevoerd. De sector is dus naarstig op zoek naar ‘zero-operator’ oplossingen – robotica oplossingen die flexibel zijn in te richten, eenvoudig zijn aan te passen en bovenal met een hoge mate van ‘unhappy flow’ kunnen omgaan, waarbij de variëteit aan producten onderling steeds groter wordt, en met de stijgende flexibiliteit in bezorgopties waarbij er steeds meer eisen gesteld worden aan stapelingen. De hoofddoelstelling van het project is de ontwikkeling van een Zero-Operator Mixed-Palletizing Vervoer en logistieke oplossing waarmee een belangrijke stap wordt gezet in de transitie van de Vervoer en logistieke sector naar onbemande magazijnen en distributiecentra. De projectpartners zien als eindresultaat een totaalsysteem, bestaande uit zowel software als hardware, welke geautomatiseerd producten vanaf meerdere aanvoerlijnen kan oppakken en kan stapelen op meerdere pallets en onbemand problemen met betrekking tot de ‘unhappy flow’ kan oplossen. Vanuit een maatschappelijk oogpunt biedt de innovatie een oplossing voor de toenemende personeelstekorten. Processen in de Vervoer en logistieke sector bestaan voornamelijk uit korte repetitieve acties, waardoor werknemers het werk als ‘saai’ kunnen ervaren en ongemotiveerd raken. Om dit mogelijk te maken, wordt grote zelfredzaamheid en flexibiliteit van het systeem gevraagd om de 'downtime' te minimaliseren. Daarnaast zorgt de automatisering van Vervoer en logistieke processen ervoor dat er minder mensen nodig zijn om een distributiecentrum te bewerkstelligen, waardoor de drempel tot een Vervoer en logistiek centrum wordt verlaagd, en distributiecentra eerder decentraal en op kleinere schaal worden georganiseerd (dark warehouses). Deze zogenoemde dark warehouses - het toekomstbeeld waarbij Vervoer en logistieke processen zonder operators volledig kan worden uitgevoerd - is onderdeel van de transitie naar decentral logistics. Hierbij wordt er overgestapt van grootschalige centrale distributie (economies of scale), naar kleinschalige autonome warehouses verspreid over het land. Hierdoor hoeven producten en pakketten niet per se langs een centraal punt om vervolgens weer te worden verzonden naar eindbestemmingen die mogelijk in de buurt van het beginpunt zijn, waardoor uitstoot door transport afneemt. De impact vertaalt zich dan naar de CO2- en Energiesectorvermindering met betrekking tot de transportsector en heeft de potentie om de vulgraad van Vervoer en logistiek vervoer te verhogen. Om deze transitie mogelijk te maken, zijn echter zero-operator systemen vereist; met huidige personeelstekort en kosten voor operators, is het niet haalbaar om verspreid de medewerkers te kunnen inzetten.